روشنی خورشید

فضایی جهت نشر بیانات، مصاحبه ها، پیام ها و آثار منتشر نشده رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای

روشنی خورشید

فضایی جهت نشر بیانات، مصاحبه ها، پیام ها و آثار منتشر نشده رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای

بیانات منتشر نشده امام خامنه ای در دیدار با اعضای کنگره بزرگداشت احمد بن اسحاق قمی - ۱۳۸۹/۱۲/۹

ثبت‌شده در جمعه، ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۵:۵۴ ق.ظ
بیانات منتشر نشده امام خامنه ای در دیدار با اعضای کنگره بزرگداشت احمد بن اسحاق قمی - ۱۳۸۹/۱۲/۹

پیش از ظهر نهم اسفند سال ۱۳۸۹ گروه‌های چهارگانه‌ی «اعضای ستاد برگزاری کنگره‌ی بزرگداشت احمد بن اسحاق»، «اعضای ستاد برگزاری همایش نکوداشت آیت‌الله طالقانی»، «دبیرکل و معاونین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور» و «جمعی از دانشگاه هنر اسلامی تبریز» به محضر حضرت امام خامنه‌ای رسیدند و ایشان خطاب به هریک از این گروه‌ها رهنمودهایی را بیان کردند.

 

متن بیانات ایشان خطاب به برگزارکنندگان همایش نکوداشت مرحوم آیت‌الله طالقانی، و نیز گزارش بیانات ایشان خطاب به دانشگاهیان دانشگاه هنر اسلامی تبریز، پیش‌تر در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار امام خامنه‌ای منتشر شده بود و متن بیانات ایشان خطاب به دبیرکل و معاونین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز پیش‌تر در همین پایگاه انتشار یافته بود. اکنون نیز، ««روشنی خورشید»» متن بیانات منتشرنشد‌ه‌ی ایشان خطاب به اعضای ستاد کنگره بزرگداشت احمد بن اسحاق قمی در این دیدار را منتشر می‌کند:

مخاطب: اعضای ستاد کنگره بزرگداشت احمد بن اسحاق قمی

تاریخ: ۹ اسفند ۱۳۸۹

شرح:

برگزاری این کنگره، کار بسیار باارزشی است. علت هم این است که بزرگان نام‌آور شیعه در عهد محدّثین، در بین عامه مردم ما ناشناخته اند، اگرچه در دوران فقاهت استدلالی هم، بسیاری از بزرگان ناشناخته اند، لکن در آن مجموعه‌ی دوره اول -یعنی قرن‌های سوم و چهارم- محدّثین و علمای بزرگ شیعه به خصوص در قم، ری، بغداد و غیره اغلب ناشناخته اند.

یکی از برجسته‌ترینِ این افراد، جناب احمد بن اسحاق اشعری قمی است که ایشان مقام بالایی از جمله در بین خودِ اشعریّین دارد، یعنی کسانی مثل احمد بن ادریس، محمد بن احمد بن یحیی عطار، احمد بن محمد بن عیسی، این بزرگان و شخصیت‌های برجسته، بعضی شاگردان نزدیک او هستند که پیش او می‌رفتند و مشکلات اعتقادی، دینی، فقهی را حل می‌کردند و بعضی هم محدّثینی هستند که از او روایت کرده اند؛ ولو شاگرد نزدیک او نبوده اند، لکن از او روایت کرده اند.

در احوالات احمد بن اسحاق دارد که «وافد القمّیین» معنایش این است که ایشان، نماینده‌ی قمی‌ها بوده در خدمت ائمه علیهم‌السّلام. این خیلی چیز مهمی است. اگر اهالی قم کاری با ائمه‌ی اطهار علیهم‌السّلام داشتند، به‌وسیله ایشان انجام می‌گرفت؛ پول‌ها و مسائل دینی مردم را ایشان می‌برد. خدمت حضرت جواد و حضرت هادی و حضرت عسکری علیهم‌السّلام رسیده و در روایت است که خدمت حضرت حجت سلام‌الله‌علیه و عجّل‌الله‌فرجه در دوران حیات حضرت عسکری علیه‌السّلام رسیده است.

بعد از دوران حیات حضرت عسکری علیه‌السّلام هم جزو کسانی است که به عنوان وکیل حضرت معرفی می‌شده اند، البته جزو نوّاب اربعه نیست، اما شبیه آن‌هاست. توقیع یا نامه‌ای می‌آمده برای ایشان، سؤال می‌کرده است.

در احوالات ایشان، نجاشی نقل می‌کند: «کانَ مِن خواصِّ ابی محمد علیه‌السّلام» یعنی جزو اصحاب حضرت جواد، حضرت هادی و حضرت عسکری است، اما در مورد حضرت عسکری جزو خواص و رفقای این بزرگوار است. دلیلش هم این است که طبق یک روایت حضرت عسکری ولادت حضرت حجت را به او خبر دادند و نامه نوشتند که خداوند فرزندی به ما داده، ما خوشحال شده خواستیم تو هم خوشحال بشوی. این نشان دهنده‌ی کمال رفاقت حضرت با این بزرگوار است. روایت دیگری هم دارد که او خدمت حضرت رسید و پرسید: نایب شما کیست؟ حضرت رفتند و فرزند عزیز و بزرگوارشان را در آغوش گرفتند و آوردند؛ حالا این‌ها چه جور با هم جمع می‌شود که البته قابل جمع است. غرض این است که شخصیت احمد بن اسحاق شخصیت خیلی بالا و بلندی است. خوب است مردم بشناسند. حالا ممکن است در توده‌ی مردم خیلی انعکاس آن‌چنانی داده نشود، لکن در بین اهل علم و کسانی که با حدیث و فقه سروکار دارند، این شخصیت برجسته، معرفی بشود.

سعی بشود که ان‌شاءالله کار را علمی از آب در بیاورید. حالا همین مسند احمد بن اسحاق که حالا باید نگاه کنیم. روایات ایشان را از ائمه علیهم‌السّلام همه را نقل کرده اند، این چیز خوبی است. می‌شود روی مجموعه روایات و احوالات او کار کرد. روی جهت‌گیری‌های آن‌ها کار کرد و وضعیت آن روز فکری و اعتقادی قم را از خلال روایات و حالات او به دست آورد و فهمید که وضع قم در آن روزگار -زمان اشعریّین که خیلی مهم اند- چگونه بوده است؟ یعنی این‌قدر در بین این‌ها راوی و استاد وجود دارد که انسان حیرت می‌کند. احمد بن اسحاق اتفاقاً از اولاد آن کسی است که اول بار وارد قم شده، یعنی از بین برادران ابناء صائب، اولین کس، همین جدّ او احوص بن صائب است که وارد قم شده و طرح شهر قم را این‌ها ریخته اند. شهر قم را در واقع این‌ها ایجاد کرده اند. ان‌شاءالله این کنگره، راهی باشد برای اینکه معرفت بیشتری نسبت به این سابقه درخشان میراث فرهنگی شیعی خودمان پیدا کنیم.

ان‌شاءالله موفق باشید.

 

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی آستانه احمدبن اسحاق

پیوندهای مرتبط:

متن بیانات امام خامنه‌ای خطاب به اعضای ستاد برگزاری همایش نکوداشت آیت‌الله طالقانی

گزارش بیانات امام خامنه‌ای خطاب به جمعی از دانشگاهیان دانشگاه هنر اسلامی تبریز

متن بیانات امام خامنه ایخطاب به دبیرکل و معاونین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

دیدگاه‌ها

سلام
حاشیه‌نگاری این دیدار:

 آقا وارد شدند ، چشمان یکایکمان را نشانه گرفتند و شکارشان شدیم .

تو کمان کشیده و در کمین که زنی به تیرم و من غمین 

تمام غمم بود از همین که خدانکرده خطا بزنی

* خیر مقدم گفتند و هریک را با نگاهی به ملاطفت خواندند.ادب مهمان نوازی را می شد از چشمان آقا جست. تمام چشمان را رصد کردند و  بر صندلی نشتند.

*صندلی که درزیر  تمثالی از امام بود و پرچمی سه رنگ وزیبا در کنارش.

* بردسته صندلی آقا زنگ قدیمی کوچکی بود که نشان می داد هنوز فناوری بی سیم زنگ اخبار مورد اعتماد نیست .این بی اعتمادی را زمانی بهتر فهمیدم که میکروفن های پایه دار با سیم های بلند که از مقابل صندلی ها و از میان سالن عبور می کرد را دیدم که با تغییر گویندگان جابجا می شد.

* آقا که نشستند سید جوانی از سلاله علمای تبریز با لهجه ای شیرین شعری در وصف آقا خواندند . شعری با مضمون اتصال ایشان به اهل بیت و اینکه دشمنان جز با شکافتن فرق ایشان راضی نمی شوند و دست راست ایشان ، دست راستین عباس بن علی و دست بیضای روز غدیر است.

* آقا که شنیدند نارضایتی خود را اینگونه بیان کردند:

"درمقام نقد می توان کفت که عیب عمده آن این است که خطاب به بنده است که اصلا تطبیق نمی کند . انشاءالله  خدا ما را آن جوری قرار دهد که تصور شماست و گناهان ما را بیامرزد."

*نماینده یکی از گروههای چهارگانه حاضر در سالن به سخن آمد . کنگره بزرگداشت احمد بن اسحاق از محدثین بزرگ شیعه قرار است در تهران و کرمانشاه برگزار شود و از اقدامات انجام شده گزارشی داد و دعوت مردم کرمانشاه برای سفر به این استان را به گوش آقا رساند.

* آقا خود را بدهکار یک سفر به مردم کرمانشاه دانستند و شرط تحقق آن در آینده ای نه چندان دور را اقتضای عمر دانستند.

* سپس نام محدثینی را گفتند که به گمانم به گوش خود اهل کنگره هم نخورده بو و باچنان اشرافی از آنان گفتند که گویی روزها و ساعتها برای همین چند دقیقه مطالعه کرده اند.

* در این جلسه بود که دانستم احمد بن اسحاق وکیل حضرت حجت (عج) و در ردیف عظمت نواب اربعه است  و حتی حضرت عسکری (ع) طی نامه ای خبر ولادت ایشان را برای شادمان ساختن وی به او داده است.

* و توصیه مهم آقا به اهالی کنگره این بود که" سعی شود کار علمی از کار درآید".

* پس از ایشان ، پسر آیت الله طالقانی از کاستی های خود در برگزاری مراسم های بزرگداشت آن مرحوم گفت و مصادره شدن ایشان توسط برخی گروههای خاص را نتیجه این کم کاری دانست و اینکه به توصیه آیت الله مهدوی کنی چند سالی است که مراسم بزرگداشتی در مسجد هدایت برایشان برگزار می شود و امسال در یکصدمین سال ولادتش کنگره ای برپا کرده اند تا جوانان با او بیشتر آشنا شوند.

* سپس آقای حقانی دبیر کنگره به تفصیل از روحانیت شیعه و تاریخ روشنفکری و استعمار و استثمار و انتشار مجموعه آثار ایشان و چاپ مجدد پرتوی ازقرآن و ... سخن گفت .

* به درازا کشیدن سخنان او نگرانی کمبود وقت را جدی تر می کرد.

* در این میان نبود زیردستی برای یادداشت برداری مهمترین مشکلی بود که به نظر می رسید،  اما خداوند از باب رحمت خود،  جعبه دستمال کاغذی را نشانم داد  که با چشم غره های بغل دستی ام به عنوان زیردستی به کارم آمد.

* خطاب زیرلبی و آهسته آقای گلپایگانی برای آوردن چای حاکی از مهمان نوازی میزبان بود.

* چای در کمترین زمان وارد شد.

وچای دغدغه عاشقانه خوبی است 

برای باتونشستن بهانه خوبی است.

*آقا از شافی و وافی بودن سخنان آقای حقانی گفتند و از بعد دیگری از وجود آیت الله طالقانی  پرده برداری کردند که کمتر به زبان می آید: بعد مبارزاتی ایشان که درروشنفکران کمتر دیده می شود و حکایت مردی را یاد آور شدند که از روی ایوان ،نمایش  را می بینند  در حالی که طالقانی در وسط میدان حاضر بود .

* آقا از دادگاه تجدید نظر آیت الله طالقانی گفتند و از منش با اعتماد به نفس و متکی به خداوند او وصفای دل  و صدق باطن و زلالی ایشان حکایت کردند.

* آنچه برای من از همه قابل توجه تر بود اینکه طالقانی با آنکه توسط منافان ، " پدر "  خطاب می شد، در مقام تعارف با آنان نیفتاد و کمتر کسی چنین توان قلبی و روحی داد که خطبه ای همانند خطبه معروف ایشان علیه منافقان بخواند.

* و سر انجام توصیه کردند که طالقانی را با همه ابعاد معرفی کنید. طالقانی نه یک روشنفکر صرف بود نه یک مبارز صرف و نه حتی یک امام جماعت صرف.

* گرم شنیدن بودیم که خطاب آقا ما را به خود آود : " آقایان کتابخانه ها بفرمایید" .

*مهندس واعظی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور که به لطف او رویایمان محقق شده بود بزرگوارانه مارا معرفی کرد و پس از بیان تاریخچه تاسیس نهاد گزارشی از عملکرد چهارساله نهاد داد و ساختار غیردولتی نهاد را باعث انعطاف لازم ، بهره وری بالا ، برنامه ریزی پویا و امکان جذب مشارکتهای مردم دانست.

*از کمکهای دولت و مجلس تشکر کرد و سند چشم انداز بیست ساله نهاد را زمینه ساز توسعه کتابخوانی در کشور مبتنی بر ارتقای مطالعه مفید معرفی نمود.

* نگاه آقا به ساعت نگرانی ما از کمبود وقت را عینی تر کرد تا آنجا که فرمودند: " محور بعدی را بفرمایید".

* آقای واعظی از نقشه راه نهاد برای توسعه کتابخوانی گفت و از سرانه مطالعه در کشور که به 76 دقیقه رسیده بود ابراز خرسندی کرد و زمانی که ازنقش یکی از عوامل امروزین فتنه درانتخاب کتاب سالهای گذشته و تغییر ساختار تامین منابع کتابخانه ها سخن گفت اینگونه تذکر شنید که : " اسم کسی را نبرید".

*آاقای واعظی در پایان از مطالبات نهاد از آقا گفت و اینکه آرزوی همکاران دیدار ایشان است  و امید نهاد به تذکرات ایشان برای مطالعه در پیام های نوروزی .

* بیانات آقا امید بود  و مسوولیت .

*" جهت گیری تان درست است ،  این کاری که شما می کنید در کتابخانه ها و کتابخانه های عمومی درست  است".

این را که شنیدم ، قلبم از رضایت شغلی سرشار شد و وقتی فرمودند " مراقبت کنید این فکرها در میدان عملی شود.یعنی به صورت آرزوهایی در دل باقی نماند و خروجی کار دیده شود " تنم ازبار مسوولیت های آینده لرزید.

* آقا کار نهاد را کار مهمی دانستند و آنرا با صدا وسیما مقایسه کردند و تذکر دادند : " کار کتابخانه ها از جهتی شبیه صدا و سیماست یعنی دائم در جریان ست و توقف پذیر نیست . اگر توقف کردید کار از شما عبور می کند و باید بدوید".

*دقت نظر آقا را زمانی بیشتر حس کردم که به سرانه 76 دقیقه مطالعه اشاره کردند: " سرانه 76 دقیقه چیزی نیست که آدم را راضی کند . این میانگین ها را نمی توان ملاک گرفت . ملاک را کمیت مطلق قرار دهید نه کمیت میانگین نسبی"

* سپس برنامه آتی نهاد را جهت دهی کردند: " ببینید چقدر آدم ها مطالعه نمی کنند ، بروید سراغشان ، در کشور آدمی که مطالعه نمی کند نباید باشد".

آقا از انتخاب کتاب خوب برای کتابخانه ها هم گفتند و آنرا " خیلی مهم" دانستند و خواندن هر کتابی را لازم معرفی کردند و راز آنرا در این دانستند که " ما در اسلام اهل سانسور به این معنا نیستیم . اسلام دین تبیین است،  ما که از نظر منطق و بیان کم نداریم ندانستن ، نفهمیدن و نخواندن در کار مسلمانی نیست "

کمی در نظام گزینش و توزیع کتاب نهاد تردید کردم تا جایی که شرط لازم توزیع بی قید و شرط کتاب را از قول سعدی به لطافت بیان کردند: " سگ را بستن و سگ را گشودن کار صحیحی نیست . چاره ای نیست اگر در وادی هنر ، تاریخ نویسی و رمان نویسی و ... سرمایه گذاری کرده اند و  کار وسیعی می کنند و این طرف کاری نمی کنند نمی شود نشست و نگاه کرد .هم اثبات و هم نفی در کار کتاب وجود دارد . اینجاست که توزیع کتاب در کتابخانه ها معنا دارد".

آقا تلنگری هم به نویسندگان جریان انقلاب و ارشاد زدند و نارضایتی خود را از اینکه دشمنان برای عرصه های گوناگون نگارش کتاب برنامه ریزی و سرمایه گذاری کرده اند و این طرف  کاری نمی کنند بیان کردند و هردو بعد اثبات ونفی را در صدور مجوز معنا دار دانستند.

* آقا در خاتمه وعده خوشی دادند و از دفتر خواستند که دیدار با کتابداران را هم " در لابلای برنامه ها بگنجانند" .

پس از کتابخانه های عمومی نوبت به دانشگاه هنر اسلامی تبریز رسید  که همران با فرش هنرمندانه نفیسی برای اهدا به آقا آمده بودند و راز صلواتهای آزمایشی پیش از ورود آقا را اکنون بود که فهمیدیم : آقا رشته های بافته فرش قرآن از دار قالی را بریده بودند و بعد صلوات.

*آقا از روح هنر گفتند و شرط لازم برای تغییر در هنر را نه دستور که تصحیح دید هنرمندان ، دانستند : " به هنرمند نمی توان دستور داد اسلامی بساز باید دید هنرمند را تصحیح کنید . وقتی نگاه او اصلاح شد نتیجه اثر هنری او عوض خواهد شد"

*آقا با پذیرش هدیه اهالی هنر تبریز و سپاس از تلاش بافندگان جایگاه اصلی این اثر هنری زوال ناپذیر را آستان قدس رضوی دانستند.

* ساعت لحظه اذان ظهر را نشان می داد و چنانکه انتظار می رفت :" والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته".

پاسخ:
سلام
ممنون از لطفتان

ارسال دیدگاه‌

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

پیامک‌های این دیدار

  • متن بیانات امام خامنه‌ای در دیدار با اعضای کنگره بزرگداشت احمد بن اسحاق قمی منتشر شد/ امام خامنه‌ای: شخصیت احمد بن اسحاق شخصیت خیلی بالا و بلندی است.