روشنی خورشید

فضایی جهت نشر بیانات، مصاحبه ها، پیام ها و آثار منتشر نشده رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای

روشنی خورشید

فضایی جهت نشر بیانات، مصاحبه ها، پیام ها و آثار منتشر نشده رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای

بیانات منتشر نشده امام خامنه ای در دیدار با خادمان مسجد جمکران - ۱۳۸۹/۸/۶

ثبت‌شده در جمعه، ۱۴ فروردين ۱۳۹۴، ۰۷:۱۹ ب.ظ
بیانات منتشر نشده امام خامنه ای در دیدار با خادمان مسجد جمکران - ۱۳۸۹/۸/۶
 
در آغاز کار وبلاگ، تیمّن و تبرک می‌جوییم به ساحت مقدّس حضرت ولیّ‌عصر با درج بیانات امام خامنه‌ای در دیدار با خادمان مسجد مقدس جمکران که در پنجشنبه ششم آبان ۱۳۸۹ در مسجد جمکران انجام پذیرفت.
نوع سند: متنی
نوع اثر: بیانات
مخاطب: خادمان مسجد مقدس جمکران
تاریخ: پنجشنبه شب مورخ ۱۳۸۹/۸/۶
 
شرح:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
جمع خدمتگزاران مسجد مقدس جمکران در اینجا تشریف دارند. به نظر ما یکی از توفیقات بزرگ الهی، خدمت در مسجد مقدس و مبارک جمکران است. این نعمت را، این خدمت را باید قدر بدانند.
کسانی که این توفیق را پیدا کردند، چه برادران چه خواهران، قوام حیات معنوی انسان به تذکر و توسل خشوع و ذکر است که در مساجد الهی، در جایگاه‌های عبادت، این برای انسان فراهم است. مخصوصا آن مسجدی و آن مراکز و مساجدی که اثری و نشانه‌ای از اولیاءالله در آن‌ها است.
جایی که انسان می‌داند یا ظن به این دارد که مورد توجه اولیاء الهی است، طبعا معنویت آن مکان بیشتر است و مسجد مبارک جمکران جزو این گونه جایگاه‌ها و مراکزی است که توجه به خدای متعال و تذکر و خشوع و تضرع در آن برای انسان فراهم‌تر است. خوشبختانه امروز این مرکز مورد توجه مردم است: قدیم این‌جور نبود: سال‌هایی که ما در قم بودیم، شب‌های چهارشنبه یا شب‌های جمعه تعداد معدودی افراد می‌رفتند در همان مسجد که یک محل کوچک و محدودی بود، زیارتی می‌کردند و خیلی به‌ندرت کسانی آن‌جا می‌ماندند، خیلی محدود بود. خود ما که چند سال در قم بودیم، چند مرتبه بیشتر توفیق پیدا نکردیم برویم مسجد جمکران. رایج نبود، متداول نبود، دل‌ها این‌جور مجذوب و آکنده شده به سمت معنویات نبود. حاکمیت، حاکمیت فضای معنوی نبود. این بود که یک مرکز به این عظمت، به این قداست که مورد توجه بزرگان بوده است، مورد توجه رجال‌الغیب و عبادالله و امناءالله بوده، این‌جور از چشم مردم در واقع پنهان بود. کسی توجهی نداشت، بزرگان علما این‌جا می‌آمدند زیارت می‌کردند.
مرحوم فیض کاشانی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه، فرزند ایشان مرحوم علم‌الهدی رضوان‌الله‌علیه می‌نویسد: یک جایی که من در خدمت پدرم، آمدیم مسجد جمکران را زیارت کردیم، این‌جا بودیم دل داده بودند اهل معنا و اهل توجه و تذکر به این محل، لیکن توده مردم، عامه مردم، حتی ما طلبه‌ها بی‌توجّه بودیم، غافل بودیم.
یکی از عیوب حاکمیت دستگاه‌های سیاسی غیر دینی و غیر معنوی، همین غفلت است. مردم غافل می‌مانند از ارزش‌هایی که دم دست آن‌ها است و می‌توانند استفاده کنند. وقتی حاکمیت مسلط بر جامعه و محیط بر جامعه، یک حاکمیت معنوی بود، الهی بود، دینی بود. یک خاصیت طبیعی آن همین است که معنویات رواج پیدا می‌کند، جلوی چشم قرار می‌گیرد، دل‌ها به طرف آن جذب می‌شود. این چیزی است که امروز اتفاق افتاده است، نه اینکه امروز گناه نیست! نه اینکه آدم بد وجود ندارد! آدم بی‌توجّه و غافل وجود ندارد! چرا! لیکن فرق است بین اینکه فضای عمومی جامعه فضای معنوی باشد، معنویت به عنوان یک ارزش مطرح باشد در جامعه، یا نه به‌کلّی مغفول عنه باشد معنویات، یا ضد ارزش باشد. این است که باید این فضا را باید قدر دانست.
حالا شماها، آن برادران و خواهرانی که در جمع شما در این‌جا حضور دارید، در آن مسجد به نحوی به خدمت‌گزاری مشغول هستند، این را قدر بدانند و همه چیز را در این مکان مقدس، در جهت همین ذکر و توجه و تذکر این‌ها قرار بدهند. همه چیز، همه برنامه‌ها، همه اقداماتی که انجام می‌شود، خود خدماتی که شما به مردم می‌دهید، چون شیطان بالاخره در همه جا هست! در محیط‌های معنوی هم شیطان حضور پیدا می‌کند. این‌جور نیست وقتی یک جایی مسجد شد، حرم شد، شیطان بگوید: من دیگر این‌جا وارد نمی‌شوم! نه خیر!
شیطان هرجایی که من و شما هستیم، شیطان همان جا هم هست، در طواف کعبه هم شیطان هست. بدترین فسق‌ها و اهانت‌ها گاهی اوقات در مقدس‌ترین مراکز انجام گرفت. در طواف حرم کعبه شریف، چه گناهانی در راه منی و عرفات، چه فسق‌هایی که تاریخ این‌ها را ثبت کرده. این شعری که ماها در مطول می‌خوانیم یا در مغنی به نظرم (...)، که آن عمر بن ابی‌ربیعه شاعر معروف عرب این شعر را گفته، این مال همین محل رمی جمار و محل این‌ها است دیگر.
در مسجد جمکران هم شیطان وجود دارد. نه اینکه نیست شیطان! مراقب شیطان باشید. مواظب باشید! هم شیطان به مردم آسیب نرساند، هم به خود شما آسیب نرساند. این مراقبت‌ها همان چیزی است که در ادبیات قرآنی و اسلامی، اسمش تقوا است. تقوا یعنی همین. یعنی انسان دائم مواظب خودش باشد، مراقب خودش باشد. اگر این مراقبت شد، تأثیر شیطان، نفوذ شیطان کم بشود، تیغ شیطان کند می‌شود. اگر این مراقبت نشد و غافل شدیم، می‌افتیم دست شیطان، هر کاری خواست با ما می‌کند. مثل جسم بی‌جان و بی‌هوشی که می‌افتد دست آدم هوشمند، به هر طرف که بخواهد آن را برمی‌گرداند. غفلت اگر کردیم، شیطان با ما این کار را می‌کند. شیطان در نماز هم می‌آید، شیطان در طواف هم می‌آید، شیطان در دعا هم می‌آید، شیطان در حال توسل هم می‌آید، خیلی باید مراقب بود.
به‌هرحال ما از زحمات برادران و خواهرانی که در جمکران مشغول زحمت هستند، جناب آقای وافی (۱) که این خدمات را بر عهده گرفتند، خیلی متشکریم. ان‌شاءالله خداوند به همه شما کمک کند، تأییدتان کند. و شما که آن‌جا هستید، برای ماها هم دعا کنید. دعا کنید. دعا کنید خدای متعال به ما هم توفیق بدهد توسل پیدا کنیم، تضرع پیدا کنیم، ما هم حال خشوع و تضرع را ان‌شاءالله داشته باشیم.
والسلام‌علیکم‌ورحمه‌الله‌وبرکاته

پانوشت:

۱- حجه‌الاسلام ابوالقاسم وافی یزدی، تولیت وقت مسجد مقدس جمکران


منبع: پایگاه اطلاع رسانی مسجد مقدس جمکران

پیوند مرتبط:

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار امام خامنه‌ای، به تازگی، متن این بیانات را منتشر کرده است که از این آدرس قابل مشاهده است.

دیدگاه‌ها

ارسال دیدگاه‌

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

پیامک‌های این دیدار

  • بیانات رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه‌ای در جمع خادمان مسجد مقدس جمکران منتشر شد.
  • رهبر انقلاب: جایی که انسان می‌داند یا ظن به این دارد که مورد توجه اولیاء الهی است، طبعا معنویت آن مکان بیشتر است و مسجد مبارک جمکران جزو این گونه جایگاه‌ها و مراکزی است که ... مورد توجه رجال‌الغیب و عبادالله و امناءالله بوده.
  • رهبر انقلاب: قوام حیات معنوی انسان به تذکر و توسل خشوع و ذکر است.
  • رهبر انقلاب: نه اینکه امروز گناه نیست! نه اینکه آدم بد وجود ندارد! آدم بی‌توجّه و غافل وجود ندارد! چرا! لیکن فرق است بین اینکه فضای عمومی جامعه فضای معنوی باشد، معنویت به عنوان یک ارزش مطرح باشد در جامعه، یا نه به‌کلّی مغفول عنه باشد معنویات، یا ضد ارزش باشد. این است که باید این فضا را باید قدر دانست.
  • رهبر انقلاب: هرجایی که من و شما هستیم، شیطان همان جا هم هست، در طواف کعبه هم شیطان هست. بدترین فسق‌ها و اهانت‌ها گاهی اوقات در مقدس‌ترین مراکز انجام گرفت. در طواف حرم کعبه شریف، چه گناهانی در راه منی و عرفات، چه فسق‌هایی که تاریخ این‌ها را ثبت کرده.