روشنی خورشید

فضایی جهت نشر بیانات، مصاحبه ها، پیام ها و آثار منتشر نشده رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای

روشنی خورشید

فضایی جهت نشر بیانات، مصاحبه ها، پیام ها و آثار منتشر نشده رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای

نخستین نطق پیش از دستور آیت الله خامنه ای در مجلس شورای اسلامی - ۱۳۵۹/۴/۱۷

ثبت‌شده در چهارشنبه، ۶ خرداد ۱۳۹۴، ۰۶:۴۸ ب.ظ
نخستین نطق پیش از دستور آیت الله خامنه ای در مجلس شورای اسلامی - ۱۳۵۹/۴/۱۷
به مناسبت هقتم خرداد ماه، سالروز آغاز به کار نخستین دورۀ مجلس شورای اسلامی، «روشنی خورشید» نخستین نطق پیش از دستور آیت‌الله سید علی خامنه‌ای در مجلس شورای اسلامی را منتشر می‌کند.

نوع سند: متن

نوع اثر: بیانات

تاریخ: ۱۳۵۹/۴/۱۷

شرح:

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم
با سلام بر برادران و خواهران
مجلس شورای اسلامی در نظام جمهوری اسلامی اولی‌ترین و اعظم‌ترین مقام است. مردم این را فهمیدند و به مجلس امید بسته‌اند و شور انقلابیِ رو به رکود مردم با تشکیل این مجلس اشتعال پیدا کرده است و این بر ما وظایفی را محقق نموده و من می‌خواهم به برادران و خواهران عرض کنم که اندکی توجه به انتظاری که مردم از ما دارند وظایف سنگینی را برای ما محسوس و ملموس می‌کند. اول سرعت عمل مجلس است؛ مردم از خودشان سوال می کنند که چرا مجلس پیش نمی‌رود فکر می‌کردیم مثلا مسائل شورای نگهبان مشکل بزرگ است، همین هم بوده البته؛ ماجرای تأخیر شورای نگهبان آن‌طوری که یکی از برادران یک روز این‌جا تشریح کردند. ماجرایی بود انجام شده و گذشته، اکنون خوب بود که نسبت به تسریع امر شورای نگهبان هرچه بیشتر اقدام کنیم و شده و ان‌شاءالله به زودی شورای نگهبان تشکیل می‌شود.
اما احساس می‌شود بعد از آنکه شورای نگهبان معین بشود، مجلس کارهای مقدماتی خواهد داشت که نخواهد توانست به کارهای اصلی برسد و آن کارهای مقدماتی کار پرونده‌ها است. با ترتیبی که پرونده‌ها پیش می‌رود و با این ترتیبی که کمیسیون تحقیق به مجلس پاسخ می‌دهد. احتمالا بعد از تأیید شورای نگهبان هم ما چندین پرونده و چندین اعتبارنامه این‌جا خواهیم داشت. کمیسیون تحقیق بایستی در کار خودش تسریع بکند. من از برادران کمیسیون تحقیق خواهش می‌کنم هر چه ممکن است کار خودشان را با سرعت بیشتری انجام بدهند. اگر موانعی در کار هست، آن موانع را برطرف کنند و اگر کمک می‌خواهند از مجلس کمک بگیرند و اگر بعضی از افراد آمادگی ندارند در این‌جا کار کنند افراد دیگری را بجای خودشان بگذارند که کار اعتبارنامه‌ها تا روز تعیین شورای نگهبان تمام شده باشد تا ما دیگر در آن موقع نخواهیم به اعتبارنامه‌ها بپردازیم.
این برای مردم قابل قبول نیست. از بنده و از ده‌ها نماینده‌ی دیگر هم مثل من که به من گفته شده سوال می کنند و ما جواب نداریم. این مجلس هر دقیقه‌اش مبالغ عظیمی وقت هست. سی و شش میلیون جمعیت - و اگر رای دهندگان را حساب کنیم اندکی کمتر از این تعداد - چشمشان به این مجلس دوخته شده است. خواهش می‌کنم کمیسیون تحقیق احساس مسوولیت بیشتری بکند، البته می‌کند. توجه به خطورات موقع و زمان بکند و کار خودش را تسریع بکند. و اگر کمکی می‌خواهد از مجلس بگیرد، موانع را برطرف کند.
مسأله و تذکر دوم راجع به خود ما است، ما برای اینکه مجلس از اعتبار در میان مردم برخوردار باشد و برخوردار باقی بماند احتیاج به حفظ نزاکت داریم. از برادران می‌خواهم تقاضا کنم ما که در جلسات دو نفره و سه نفره و پنج نفره صبر می‌کنیم تا حرف طرف تمام شود و بعد حرفمان را بزنیم، در این جلسه‌ی دویست نفری چطور این وظیفه را به خودمان لازم نمی‌دانیم. مگر احساس نمی‌کنیم حرف توی حرف زدن وقت مجلس را می‌گیرد و مگر نمی‌توانیم بر خودمان فائق بیاییم که حرفمان را نزنیم و این احساس شخصی را به قیمت حفظ وقت مجلس در خودمان بکشیم. نزاکت مجلس باید حفظ بشود.
در مورد اعتبارنامه‌ها آنچه گفته می‌شود از طرف برادران، حرف‌هایی باید باشد عن علم نه عن حدس و نه عن احساس ...
موضوع بعدی که می‌خواستم عرض کنم امام با فریاد خودشان بنیان ارزش‌های طاغوتی را فرو ریخت. ما شاهد عزاداری عده‌ای از خانم‌ها برای ارزش‌های طاغوتی هستیم، لباس سپاه پوشیده‌اند! من نسبت به این خانم‌ها فعلا حرفی ندارم. ان‌شاءالله این هفته در نماز جمعه درباره عزاداران ارزش‌های طاغوتی صحبت خواهم کرد تا برای ملت ایران روشن بشود که این‌ها چه کسانی - می‌شود و موثق هم هست - اجازه می‌دهند از این خانم‌های به سوگ نشسته برای ارزش‌های طاغوتی در این‌جا هنوز هم رفت‌وآمد کنند. این برای ملت ایران قابل قبول نیست. صحبت از بی‌حجابی و حجاب در این سخن من نیست این را من در جای دیگر و با مخاطبان دیگری در میان خواهم گذاشت. اما در خطاب به مجلس شورای اسلامی، صحبت از این است که آن خانمی که برای نابودی معیارها و ارزش‌های طاغوتی لباس سیاه تنش می کند این یک ضد انقلاب است. کاری نداریم که معتقد به حجاب هست و یا نیست. انسانی است که در جهت ضد انقلاب دارد فعالیت می‌کند؛ این نمی‌تواند در یک مؤسّسه دولتی به عنوان کارمند و به عنوان یک فرد مجاز رفت‌وآمد کند و اگر رفت‌وآمد کرد، آن کسی مسوول است که مسوول آن مؤسّسه دولتی است.
والسلام‌علیکم

منبع:

پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی

 

 

دیدگاه‌ها

ارسال دیدگاه‌

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

پیامک‌های این دیدار

  • آیت‌الله خامنه‌ای: ما که در جلسات دو نفره و سه نفره و پنج نفره صبر می‌کنیم تا حرف طرف تمام شود و بعد حرفمان را بزنیم، در این جلسه‌ی دویست نفری چطور این وظیفه را به خودمان لازم نمی‌دانیم....