روشنی خورشید

فضایی جهت نشر بیانات، مصاحبه ها، پیام ها و آثار منتشر نشده رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای

روشنی خورشید

فضایی جهت نشر بیانات، مصاحبه ها، پیام ها و آثار منتشر نشده رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای

بیانات منتشر نشده امام خامنه ای در دیدار برگزیدگان‌ مسابقات بین المللی قرآن - ۱۳۸۲/۷/۶

ثبت‌شده در پنجشنبه، ۲۳ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۵۲ ب.ظ
بیانات منتشر نشده امام خامنه ای در دیدار برگزیدگان‌ مسابقات بین المللی قرآن - ۱۳۸۲/۷/۶

در پایان بیستمین دوره‌ی مسابقات بین‌المللی حفظ، قرائت و تفسیر قرآن کریم، نفرات برتر و شرکت‌کنندگان در این مسابقات و همچنین اساتید قرآن و داوران بین‌المللی این مسابقات به همراه جمعی از دوستداران قرآن با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند که «روشنی خورشید» متن بیانات منتشرنشده ایشان در این دیدار را منتشر می کند.

تاریخ: ۶ مهر ۱۳۸۲

شرح:

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم

این محفل برای کسانی که طعم کلام الهی را در ذائقه‌ی جانشان چشیده اند، بسیار محفل شیرین و جذابی است. به همه‌ی میهمانانی که از کشورهای گوناگون اسلامی در این مراسم شرکت کرده اند، خوش‌آمد عرض می‌کنم و شما جوانان عزیز را که به قرآن عشق می‌ورزید، گرامی می‌دارم.

امروز امت بزرگ اسلامی ما به قرآن نیازمند است. حقیقت این است که ما قرآن را مهجور گذاشته‌ایم. درست است که قرآن را تلاوت می‌کنیم و به آن عشق می‌ورزیم، اما این کافی نیست. قرآن آمده است تا بنای زندگی انسان را بر طبق بینش الهی شکل دهد؛ قرآن آمده است تا جوامع ما را سعادتمند، عزیز، مستقل و از لحاظ مادی و معنوی پیشرو قرار دهد؛ نقش قرآن این است.

یک روز امت اسلامی به برکت عمل به قرآن در علم، عزت و اخلاق و معنویت پیشرفت کرد و جامعه‌ی بشری را به جلو برد؛ اما امروز که شما به امت و دنیای اسلامی نگاه می‌کنید، می‌بینید که امت اسلامی وحدت و یکپارچگی ندارد؛ استقلال ندارد؛ از لحاظ علمی و مدنی پیشرو نیست؛ دیگران به او زور می‌گویند؛ قدرت‌های مادی و شیطانی و طواغیت عالم به او اعمال سلطه می‌کنند؛ این‌ها برای چیست؟ برای این است که ما درست به قرآن عمل نکرده‌ایم. البته تلاوت، حفظ و فراگیری قرآن، مقدمه است برای این که ما به شکل قرآن دربیاییم؛ هم شخصیت فردی ما به شکل قرآن دربیاید، هم جوامع ما قرآنی شود. اول ما باید خودمان را با قرآن تطبیق دهیم. به یکی از همسران پیغمبر اکرم گفتند که خُلق پیغمبر را تعریف کن، گفت: «کان خُلقه القرآن» ؛ خُلق پیغمبر قرآن بود. شما به قرآن نگاه کنید، ببینید درباره‌ی مؤمنان چه گفته، از آن‌ها چه خواسته و آن‌ها را به چه چیزی تشویق و ترغیب کرده است. ما امروز به تدبر در این موضوع احتیاج داریم.

ملت ایران در انقلاب بزرگ اسلامیِ خودشان یک قدم به جلو برداشتند؛ الان هم ما داریم تلاش می‌کنیم. همه‌ی جنجالی هم که دنیا علیه ایران اسلامی دارد - که می‌شنوید - به خاطر همین نقطه است: می‌خواهند حرکت جوامع به سوی نظام اسلامی و قرآنی پیش نرود؛ می‌خواهند این پرچمی که در این‌جا بلند شده است، سرافراز و سربلند نماند، چون می‌دانند وقتی یک الگو درست شد، دیگرِ جوامع به این سمت حرکت می‌کنند. ما به برکت قرآن توانستیم زنجیرهای اطاعت و تسلیم در مقابل قدرت‌های شیطانی را از گردن و دست و پای خودمان باز کنیم؛ ما به برکت قرآن توانستیم جوان‌های خودمان را در راه پیشرفت و ترقی به راه بیندازیم.

امروز پایه‌ی علم و پیشرفت در کشور ما با قبل از پیروزی انقلاب قابل مقایسه نیست. امروز میلیون‌ها جوان ایرانی با احساس استقلال انسانی خودشان و با احترامی که به ارزش استعدادهای آن‌ها می‌شود، دارند حرکت می‌کنند. در دنیای اسلام و در امت بزرگ اسلامی این چنین انگیزه‌ها بسیار زیاد است و استکبار می‌خواهد این چنین نباشد.

استکبار از بیداری اسلامی به شدت سراسیمه و نگران است. امروز قدرت‌های شیطانی و طاغوتی و در رأس همه‌ی آن‌ها امریکا، مظهر شیطنت و طغیان علیه انسانیت هستند؛ کشورها را تهدید می‌کنند؛ به ملّت‌ها حمله می‌کنند؛ برخلاف همه‌ی قوانین بشری با انسان‌ها رفتار می‌کنند؛ به هیچ کدام از قوانین انسانیِ مورد قبول بشریت احترام نمی‌گذارند. شما ببینید در عراق و افغانستان چه کردند، با زندانی‌های افغانی که الان در زندان آن‌هایند، چه می‌کنند. تعداد کثیری از مردم افغانستان را گرفتند، بردند و زندانی کردند که نه آن‌ها را زندانی جنگی می‌دانند و نه زندانی سیاسی، و نه به قدر حقوق زندانی عادی برای آن‌ها ارزش قائلند. آن‌ها هرجا که پا گذاشته اند؛ در امریکای لاتین، آفریقا و آسیا فساد کرده‌اند و مظهر شر و شرارت هستند. این‌ها امروز علیه دنیای اسلام بسیج شدند و دنیای اسلام را تهدید می‌کنند. علاج چیست؟ علاج را قرآن به ما گفته است: «واعتصموا بحبل الله جمیعاً و لا تفرّقوا» ؛ همه با هم باشند.

قدرت دنیای اسلام، قدرت بزرگی است. اختلاف، دو شقه شدن، با همدیگر درگیر شدن، برای دنیای اسلام سم مهلک است. باید به راه قرآن عمل کنیم. اگر قدم در راه اتحاد و توحید اسلامی و علمی که اسلام ما را به آن توصیه می‌کند؛ پیشرفتی که اسلام ما را به آن فرا می‌خواند؛ تهذیب نفسی که اسلام ما را به آن وادار می‌کند؛ برادری و محبتی که خداوند فی‌مابین مجموعه‌ی مؤمنان و مسلمانان لازم می‌شمرد؛ صلابت و اقتداری که در مقابل دشمنان برای مسلمانان لازم می‌داند گذاشتیم، بدانیم که قدرت بزرگی هستیم و این قدرت به برکت قرآن حاصل خواهد شد.

قرآن را بخوانیم برای فهمیدن و تدبر و عمل کردن به آن؛ هم عمل در محدوده‌ی کشور دل و مملکت وجود شخصی خودمان، هم عمل در محیط عظیم جامعه. اسلام به مسلمان فکر می‌دهد؛ راه ارائه می‌دهد؛ او را بیدار و مقتدر و قوی می‌کند؛ به او قوّت قلب می‌بخشد؛ این‌ها برکات قرآن است؛ قرآن را برای این بخوانید. البته مقدمه‌ی آن خواندن قرآن و انس گرفتن با آن و فهمیدن معانی قرآن است. من به شما جوان‌های عزیز توصیه می‌کنم خودتان را با معانی آیات کریمه‌ی قرآن مأنوس و آشنا کنید. آن‌هایی که زبانشان زبان قرآن نیست، در این زمینه باید تلاش بیشتری کنند و اول با قرآن مأنوس و آشنا شوند، بعد روی مفاهیم قرآنی فکر و تدبر کنند؛ آن‌ها را دریافت کنند. البته وظیفه‌ی بزرگان و استادان و علما و روشنفکران و سیاستمداران و نخبگان حکومتی و دیگران هم خیلی سنگین است.

از دوستانی که این جلسات را برگزار کردند و این فرصت را برای همه فراهم کردند تا از قرآن بهره مند شوند و از معارف قرآن و نورانیت آن بهره ببرند، خیلی تشکر می‌کنیم.

امیدواریم خدای متعال این جلسات شما و این گرد هم نشستنِ از کشورهای مختلف را مبارک کند و این کار قدم مؤثری برای نزدیک شدن دل‌ها، انس با یکدیگر و حرکت به همان سمتی که قرآن ما را به آن دعوت می‌کند، باشد.

والسلام‌علیکم‌ورحمه‌الله‌وبرکاته

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه

پیوند مرتبط: خبر دیدار در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار امام خامنه‌ای

دیدگاه‌ها

ارسال دیدگاه‌

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

پیامک‌های این دیدار

  • رهبر انقلاب: حقیقت این است که ما قرآن را مهجور گذاشته‌ایم. درست است که قرآن را تلاوت می‌کنیم و به آن عشق می‌ورزیم، اما این کافی نیست. قرآن آمده است تا بنای زندگی انسان را بر طبق بینش الهی شکل دهد؛ قرآن آمده است تا جوامع ما را سعادتمند، عزیز، مستقل و از لحاظ مادی و معنوی پیشرو قرار دهد؛ نقش قرآن این است.