روشنی خورشید

فضایی جهت نشر بیانات، مصاحبه ها، پیام ها و آثار منتشر نشده رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای

روشنی خورشید

فضایی جهت نشر بیانات، مصاحبه ها، پیام ها و آثار منتشر نشده رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای

بیانات منتشر نشده امام خامنه ای در دیدار با دبیرکل و معاونین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور - ۱۳۸۹/۱۲/۹

ثبت‌شده در يكشنبه، ۲۴ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۲۷ ب.ظ
بیانات منتشر نشده امام خامنه ای در دیدار با دبیرکل و معاونین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور - ۱۳۸۹/۱۲/۹

پیش از ظهر نهم اسفند سال ۱۳۸۹ گروه‌های چهارگانه‌ی «اعضای ستاد برگزاری کنگره‌ی بزرگداشت احمد بن اسحاق»، «اعضای ستاد برگزاری همایش نکوداشت آیت‌الله طالقانی»، «دبیرکل و معاونین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور» و «جمعی از دانشگاه هنر اسلامی تبریز» به محضر حضرت امام خامنه‌ای رسیدند و ایشان خطاب به هریک از این گروه‌ها رهنمودهایی را بیان کردند.

متن بیانات ایشان خطاب به برگزارکنندگان همایش نکوداشت مرحوم آیت‌الله طالقانی، و نیز گزارش بیانات ایشان خطاب به دانشگاهیان دانشگاه هنر اسلامی تبریز، پیش‌تر در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار امام خامنه‌ای منتشر شده بود. اکنون به مناسبت ۲۴ آبان ماه، روز کتابخوانی، «روشنی خورشید» متن بیانات منتشرنشد‌ه‌ی ایشان خطاب به دبیر کل و معاونین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این دیدار را منتشر می‌کند.

مخاطب: دبیرکل و معاونین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

تاریخ: پیش از ظهر ۹ اسفند ۱۳۸۹

شرح:

گزارش مکتوب شما را که پارسال فرستاده بودید خواندم، جهت‌گیری درست است. کار شما در مسأله‌ی کتابخانه و کتابخانه‌ی عمومی در همین جهات و چند محوری که ذکر کردید، این‌ها همه درست است و باید انجام بگیرد.

یک نکته این است که باید مراقبت کنید که این فکرها در میدان، عمل بشود. به صورت آرزوهایی در دل باقی نماند که انسان خیال کند یک کاری را دارد می‌کند اما خروجی کار مشخص نباشد. این را اهمیت بدهید. چون کار شما کار مهمی است؛ در واقع کار کتابخانه از جهتی شبیه کار صدا و سیما است یعنی توقّف‌پذیر نیست و دائم در جریان است. اگر چنانچه شما توقف کردید، از شما عبور می‌کند و شما مجبورید بدوید. توجه بکنید که این فکرها، عملی بشود و تحقق پیدا کند.

نکته‌ی دوم این است که این سرانه‌ی هفتاد و چند دقیقه مطالعه چیزی نیست که انسان را راضی کند. اولاً این میانگین گرفتن‌ها، خیلی نشان‌دهنده‌ی واقعیت نیست. خوب بعضی‌ها هستند که در شبانه‌روز پانزده ساعت مطالعه می‌کنند، کارشان مطالعه است. نمی‌شود این را ملاک گرفت. شما ملاک را - به اصطلاح - کمیت مطلق بگذارید نه کمیت میانگین و نسبی. ببینید که در بین جامعه‌ی ایرانی چه تعداد آدم‌هایی هستند که اصلاً مطالعه نمی‌کنند یا کم مطالعه می‌کنند. بروید سراغ این‌ها. یکی از مجموعه‌هایی که باید سراغ این‌ها بروند، شما هستید و الّا صدا و سیما و دستگاه‌های دولتی هم مسئولیت دارند. ما باید کاری کنیم که در کشور ما آدمی که مطالعه نمی‌کند، نباشد. البته مطالعه از سطح پایین یعنی مطالعه‌ی روزنامه و مجله و مطبوعات شروع می‌شود تا کتاب‌های تخصصی؛ در بین این اول و آخر، این کف و سقف، چیزهای زیادی و جود دارد. اگر ما این را بتوانیم به عنوان مطلوب در نظر بگیریم که همه مطالعه کنند، آن‌وقت کارها خیلی بهتر پیش خواهد رفت. ما مشکل عمده‌مان این است که خیلی‌ها اصلاً عادت به مطالعه ندارند، بلد نیستند و دستشان به مطالعه نمی‌رود. درحالی‌که اگر راه باز شود و همین آدم‌ها وارد میدان مطالعه بشوند ممکن است دیگر دست از مطالعه بر ندارند. باید بتوانید این کار را انجام بدهید.

نکته‌ی آخر هم این که انتخاب کتاب برای کتابخانه‌ها خیلی مهم است. اگر ما دیدیم که در وادی هنر، کتاب‌نویسی، رمان‌نویسی یا تاریخ‌نویسی یک عده‌ای نشسته‌اند سرمایه‌گذاری کرده‌اند [و] کار وسیعی را دارند انجام می‌دهند، الان هم این طرف هیچ کاری نمی‌تواند بکند، خوب این نمی‌شود. نمی‌شود همین‌طور نشست و تماشا کرد. یعنی یک نفی و اثبات در کار توزیع کتاب و ارائه‌ی کتاب وجود دارد. هم اثبات وجود دارد هم نفی. این‌جاست که مسأله‌ی توزیع کتاب برای کتابخانه‌ها معنا پیدا می‌کند و مجوز چاپ برای کتاب.

ان‌شاءالله موفق باشید.

 

پانوشت:

منبع: ماهنامه‌ی "فرهنگ عمومی" به صاحب امتیازی "شورای فرهنگ عمومی"؛ شماره‌ی ۳ صفحه‌ی ۸

پیوندهای مرتبط:

متن بیانات امام خامنه‌ای خطاب به اعضای ستاد برگزاری همایش نکوداشت آیت‌الله طالقانی

گزارش بیانات امام خامنه‌ای خطاب به جمعی از دانشگاهیان دانشگاه هنر اسلامی تبریز

دیدگاه‌ها

۲۴ آبان ۹۴ ، ۲۱:۳۷ روشنی خورشید
حاشبه‌نویسی این دیدار در:
http://persianarticle.persianblog.ir/post/221

آقا وارد شدند ... خیرمقدم گفتند و هریک را با نگاهی به ملاطفت خواندند. ادب مهمان‌نوازی را می‌شد از چشمان آقا جست. تمام چشمان را رصد کردند و  بر صندلی نشتند.

... آقا که نشستند سید جوانی از سلاله‌ی علمای تبریز با لهجه‌ای شیرین شعری در وصف آقا خواندند. شعری با مضمون اتصال ایشان به اهل‌بیت و اینکه دشمنان جز با شکافتن فرق ایشان راضی نمی‌شوند و دست راست ایشان، دست راستین عباس بن علی و دست بیضای روز غدیر است.

 آقا که شنیدند نارضایتی خود را اینگونه بیان کردند:

"درمقام نقد می‌توان گفت که عیب عمده آن این است که خطاب به بنده است که اصلا تطبیق نمی‌کند . ان‌شاءالله  خدا ما را آن‌جوری قرار دهد که تصور شماست و گناهان ما را بیامرزد." ...

... گرم شنیدن بودیم که خطاب آقا ما را به خود آود: " آقایان کتابخانه‌ها بفرمایید" ...
پاسخ:
اگرچه، مطالب بک وبلاگ، به خودی خود، چندان قابل استناد نیست، اما مطالعه‌ی این حاشیه‌نویسی خالی از لطف نیست.

ارسال دیدگاه‌

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

پیامک‌های این دیدار

  • رهبر انقلاب: ما باید کاری کنیم که در کشور ما آدمی که مطالعه نمی‌کند، نباشد./مشکل عمده‌مان این است که خیلی‌ها اصلاً عادت به مطالعه ندارند، بلد نیستند و دستشان به مطالعه نمی‌رود.