روشنی خورشید

فضایی جهت نشر بیانات، مصاحبه ها، پیام ها و آثار منتشر نشده رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای

روشنی خورشید

فضایی جهت نشر بیانات، مصاحبه ها، پیام ها و آثار منتشر نشده رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای

پاسخ منتشر نشده آیت الله خامنه ای به نامه یان‌برین جوان انگلیسی - ۱۳۵۹

ثبت‌شده در دوشنبه، ۱۵ دی ۱۳۹۹، ۱۰:۱۲ ب.ظ
پاسخ منتشر نشده آیت الله خامنه ای به نامه یان‌برین جوان انگلیسی - ۱۳۵۹

«یان برین» جوانی بیست‌ویک‌ساله، کارگر، مسیحی و اهل انگلستان است. بعد از تسخیر لانه جاسوسی در سال ۵۹، او هم تحت تأثیر این تبلیغات قرار می‌گیرد؛ اما روحیۀ آزادگیِ ناشی از جوانی و انصاف و معنویت ناشی از التزام به مسیحیت، او را به این نتیجه می‌رساند که از سر دلسوزی، نامه‌ای انتقادی به مقامات ایرانی بنویسد و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای امام جمعه‌ی تهران را به عنوان مخاطب قرار می‌دهد. «روشنی خورشید» بخ مناسبت آعاز سال نو مسیجی؛ متن و تصویر دستخط منتشرنشده آیت‌الله خامنه‌ای -که با دست راست نگاشته شده- را منتشر می‌کند.

مخاطب: یان‌برین، جوان بیست و یک ساله انگلیسی

تاریخ: سال ۱۳۵۹

شرح:

 

متن نامه‌ی یان‌برین:

آیت‌الله عزیز

اسم من یان‌برین است. بیست و یک ساله هستم، من از روی غضب و عصبانیت نمی‌نویسم؛ بلکه از روی امید و ایمان می‌نویسم، درست همان‌طور که شما در مقابل کشورتان احساس می‌کنید.

آیا ممکن است من ملاقات و مذاکره‌ای با شما داشته باشم؟ من می‌دانم و داستان‌هایی از شما شنیده‌ام که چقدر شما بد هستید؛ اما من این‌طور از شما انتظار ندارم و همیشه نوعی بزرگ شده‌ام که به اعتقادات مذهبی دیگران احترام بگذارم.

من یک مسیحی هستم و به‌عنوان یک مسیحی، درستی و خلوص نیّت من اجازه نمی‌دهد که از روی عصبانیت بنویسم. من، همانند سایرین، مسأله‌ی گروگانگیری را خیلی مدّنظر دارم و مشتاقم رابط و واسطه بین شما و دنیای غرب باشم. همچنین من انگلیسی هستم و این اواخر، ایران نظریات بدی درباره‌ی انگلیس داشته و من متأسفم!

هرکسی که این نامه را برای شما می‌خواند، لطفاً بگوید که من هیچ‌گونه نظریات سیاسی ندارم. من فقط یک کارگر ساده و معمولیِ انگلیسی هستم؛ کسی که منطق و دلیل را قبول داشته و عشق را بهترین راه ممکن می‌داند. در صورت طول عمر بیشتر، امیدوارم که سریعاً جوابی از شما دریافت کنم.

ارادتمند و امیدوار به شما، یان‌برین

 

 

بسمه‌تعالی

برادر مسیحی عزیزم

نامه‌ی شما که در آن احساسات پاکی موج می‌زند برای من دوست‌داشتنی و موجب سپاسگزاری است. کاش این احساسات پاک می‌توانست به سود ملت ستمدیده‌ی ما -که اگر هم‌کیش شما نیست همنوع شما است- به کار بیفتد. یقیناً شما نمی‌دانید که دولت‌های ستمگر امریکا و پیش از آن و هم‌زمان با آن، دولت شما با ما چه کرده و چه بر سر ما آورده است. ما سال‌ها -بیش از پنجاه سال- هم از نظر اقتصادی و هم از نظر سیاسی و مهم‌تر از همه، از نظر فرهنگی و اخلاقی ضربات جبران‌ناپذیری از این دولت‌ها خورده‌ایم. آن‌ها بیشترین ثروت مادی و معنوی ما را بر باد دادند و ده‌ها هزار از جوانان ما را کشتند و رژیمی را که همه‌ی این فجایع را انجام می‌داد حمایت و تقویت کردند فقط به این دلیل که برای آنان سود اقتصادی داشت.

ملت ما سال‌ها مبارزه کرد و عاقبت با فداکاری خود توانست رژیم دست‌نشانده را ساقط و خود را از اسارت دولت‌های سودجو رها کند. یک سال و نیم است که دولت ایالات متحده و متحدانش، از همه‌ی وسایل برای کوبیدن دولت جوان ما که ۹۰ درصد مردم ما صمیمانه از آن پشتیبانی می‌کنند، استفاده می‌کند. داستان‌هایی که شما در بدی ما شنیده‌اید گوشه‌ای از این تلاش‌ها است. ما با ملت انگلیس و امریکا هیچ کینه‌ای نداریم. ما هر انسانی را در هر جای جهان و با هر عقیده‌ای محترم می‌شماریم. ما فقط مایل نیستیم بیش از این تجاوز و ظلم را تحمل کنیم. آیا به نظر شما این توقع بزرگی است؟

شما به عنوان یک انسان مسیحی صدای ما را تا هرجا می‌توانید برسانید. بگذارید روح مسیح در این کار شما ظاهر شود. پیشنهاد می‌کنم که نامه‌ی خود را با این چند سطر در یک روزنامه‌ی پرتیراژ انگلیس چاپ کنید. آیا می‌توانید؟ آیا می‌کنید؟

امیدوارم نامه‌ی بعدی شما را همراه با آن برگ از روزنامه که پیشنهاد مرا تأمین کرده است دریافت کنم.

سیدعلی خامنه‌ای

امام جمعه‌ی تهران

 

منابع:

۱- پایگاه اطلاع رسانی حوزه

۲- کتاب مسیح در شب قدر، انتشارات صهبا

دیدگاه‌ها

دیدگاهی ثبت نشده است

ارسال دیدگاه‌

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

پیامک‌های این دیدار