روشنی خورشید

فضایی جهت نشر بیانات، مصاحبه ها، پیام ها و آثار منتشر نشده رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای

روشنی خورشید

فضایی جهت نشر بیانات، مصاحبه ها، پیام ها و آثار منتشر نشده رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای

بیانات منتشر نشده آیت الله خامنه ای در مراسم اعزام سپاه یکصدهزار نفری محمد رسول‌الله به جبهه + صوت - ۱۳۶۵/۹/۱۲

ثبت‌شده در پنجشنبه، ۴ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۵۳ ب.ظ
بیانات منتشر نشده آیت الله خامنه ای در مراسم اعزام سپاه یکصدهزار نفری محمد رسول‌الله به جبهه + صوت - ۱۳۶۵/۹/۱۲

در آذر ماه سال ۱۳۶۵ ده‌ها هزار بسیجی داوطلب از سراسر کشور در قالب بیش از دویست گردان با نام «سپاه یکصد هزار نفری محمد -صلی‌الله‌علیه‌و‌اله‌وسلم-» عازم جبهه‌های نور علیه ظلمت شدند. به مناسبت هفته‌ی بسیج، «روشنی خورشید» متن و صوت بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمع این سپاه عظیم که در ورزشگاه یک‌صد هزار نفری آزادی ایراد شد را منتشر میکند.

مخاطب: یکصدهزار بسیجی اعزامی به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل

تاریخ: ۱۲ آذر ۱۳۶۵

شرح:

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم

الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاه و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابی‌القاسم محمّد و علی اله الأطیبین الأطهرین المنتجبین الهداه المهدیّین المعصومین سیّما بقیه‌الله فی الارضین.

قال الله الحکیم فی کتابه: «ألم تَرَ کیف ضرب الله مثلا کلمه طیّبه کشجره طیّبه أصلها ثابت و فرعُها فی السّماء. تؤتی اکلها کلّ حین باذن ربّها»

اجتماع عظیم شما برادران بسیجیِ قهرمانِ مبارز که از سراسر کشور اجتماع کردید تا سپاه یکصد هزار نفری محمد را به سمت جبهه‌های نبرد حق علیه باطل سرازیر کنید و در کنار بقیه‌ی برادرانِ سلحشورِ رزمنده‌تان -که در سراسر این جبهه‌های افتخار و شرف در انتظار قدوم شما هستند- ضربات قاطعتان را بر پیکر رژیم مزدور بعثی فرود آورید، یکی از آن پدیده‌های باشکوه انقلاب ماست.

در انقلاب ما، البته -از آغاز تا امروز- همه‌ی حوادث استثنایی و بی‌نظیر بوده است. نفس انقلاب ما و آن پیروزی بزرگ بر مزدوران استکبار جهانی در این کشور الهی و همچنین حفظ و حراست از این انقلاب با وجود همه‌ی موانع و مشکلاتی که بر سر راه انقلاب به‌وجود آورده بودند، همین‌طور جنگ تحمیلی و مقاومت مردم ما که امروز کفه‌ی جنگ را -به شهادت دوستانمان و دشمنانمان- به سود اسلام و مسلمین تغییر داده، همه و همه جزء حوادث بی‌نظیر و تاریخی و بی‌سابقه است و بدون شک در حافظه‌ی تاریخ جهان این حوادث خواهد ماند؛ اما این حادثه‌ای که امروز در کشور ما در شرف وقوع است یا در حال واقع شدن است -یعنی یک بسیج عظیم سراسری از بهترین و مؤمن‌ترین نیروهای ما- انصافا یک حادثه‌ی کم‌نظیر در میان حوادث کشور خود ما هم هست. هفت سال از جنگ می‌گذرد -یعنی در هفتمین سال خود جنگ وارد شده- و علی‌رغم همه‌ی... (۱) و مشکلاتی که از جهات گوناگون برای ملت ما، استکبار به وجود آورد و دشمن ما را تجهیز کرد، مردم ما، خانواده‌های ما، جوانان ما و پدر و مادرهای این جوانان، نه فقط از جنگ خسته نشدند و نه فقط احساس یأس و اندوه نکردند، بلکه امروز -ما مشاهده می‌کنیم و دنیا مشاهده می‌کند که- از همیشه و از گذشته پُرامیدتر، پُرنشاط‌تر، پُرهیجان‌تر و آماده‌تر عازم هستیم که آخرین ضربات را به فضل پروردگار بر دشمن وارد کنیم. این را اگر مقایسه کنید با لشکریان مأیوسِ شکست‌خورده‌ی دشمنتان که روزبه‌روز تلاشی و ازهم‌گسیختگی بیشتر در درون صفوف آن‌ها راه پیدا می‌کند -که دیگر امروز خبرگزاری‌های جهانی هم از آن خبر می‌دهند- آن وقت به معجزه‌ی الهی و به قانون عظیم پروردگار در طبیعت، بیشتر و از همیشه راسخ‌تر مؤمن و مطمئن خواهید شد.

این آیه‌ای که من در اول عرایضم خواندم -به نظر من- جزء آن آیاتی از کلام الهی است که ما در همه‌ی شرایط باید به آن توجه بیشتری بکنیم، مخصوصا امروز که در صحنه‌ی عمل و در واقعیت زندگی تفسیر این آیه را به‌صورت مجسم مشاهده می‌کنیم. این آیه از کلمه‌ی طیبه‌ی الهی سخن می‌گوید: «ألم تَرَ کیف ضرب الله مثلا کلمه طیّبه کشجره طیّبه» . کلمه‌ی طیبه‌ی الهی مثل یک نهال پاکیزه‌ای است که ریشه‌های مستحکمی در سرزمین فطرت و طبیعت دارد و طوفان حوادث و بادهای مخالف و دشمنی‌های دشمنان نمی‌تواند این نهال را از جا بکَند یا او را پژمرده و زرد و افسرده کند. این درخت طیّب و پاکیزه، وقتی با این ریشه‌ی مستحکم در سرزمین فطرت پروردگار وجود دارد، نتیجه‌ی طبیعی‌اش این است که «تؤتی اکلها کلّ حین باذن ربّها» یعنی خدای متعال می‌خواهد که درخت طیّب و پاکیزه‌ای که ریشه‌های مستحکمی دارد، میوه و بر و بار خودش را در هنگام خود و پی‌درپی به انسان‌ها ببخشد.

امروز دنیا به انقلاب اسلامی به چشم عجیبی نگاه می‌کند و بسیاری از کسانی که در این چند سال گذشته امیدوار بودند که در تنگناها و پیچ‌های خطرناک زندگی ما -این امید را داشتند که- بتوانند قطار جمهوری اسلامی را از کار بیاندازند، امروز به چشم ثبات به ما نگاه می‌کنند. این همان تفسیر طبیعی این آیه‌ی شریفه است. «کلمه‌ی طیبه» ملت ماست، انقلاب ماست، نظام جمهوری اسلامی است که در سرزمین فطرت و طبیعت عالم دارای ریشه است و به صورت یک پدیده‌ی بی‌ریشه در عالم وجود ندارد تا طوفان‌ها بتوانند آن را از بین ببرند.

وقتی ما از انقلاب و از نظام جمهوری اسلامی یاد می‌کنیم و آن را کلمه‌ی طیبه می‌شماریم، منظور ما فقط ظاهر یک حکومت در نظام جمهوری اسلامی نیست بلکه حقیقت انقلاب، روح انقلاب [و] جهت‌گیری انقلاب برای ما مهم است. یعنی نه فقط نظام جمهوری اسلامی ماندنی است و دشمنی‌ها نمی‌تواند با آن مقابله کند، بلکه جهت‌گیری این نظام هم یک جهت‌گیری الهیست [و] او هم ماندنی است. یعنی نظام جمهوری اسلامی تحت تأثیر ارعاب‌ها از راه خود و خط اسلامی خودش هم انحرافی پیدا نمی‌کند و در صراط مستقیم حرکت می‌کند. این آیه‌ای است در قرآن که در زندگی ما، امروز واقعیت پیدا کرده [است].

این اجتماع عظیمی که شما در این میدان و در صحنه‌ی مملکت و در میدان‌های نبرد به وجود آوردید و آن عزم راسخی که نیروی مومنِ رزمنده‌ی بسیجی ما -که عبارت از آحاد مردم است و از همه‌ی اکناف کشور در این نیرو جمع شده‌اند- دارند ارائه می‌دهند و نشان می‌دهند، این برای بشریت و برای همه‌ی ملّت‌های زیر ستم بشارت‌دهنده و مژده‌بخش است.

برادران عزیز! امروز که شما با این نیت خالص و با این عزم و قاطعیت به سمت جبهه‌ها روانه هستید، برای چه دارید حرکت می‌کنید؟ آن انگیزه‌ای که شما را دارد به سمت میدان‌های نبرد می‌کشاند، آن چیست؟ یک ایمان قوی همراه با آگاهی کامل و با توکل به خدا و با روشن‌بینی و امید به آینده است. اگر امید به آینده نباشد، این حرکت با این وسعت و با این قدرت، حصول پیدا نخواهد کرد. حال این آینده چیست؟ این آینده درست همان چیزی است که دشمنان جمهوری اسلامی از آن می‌ترسند. شما ببینید در منطقه‌ی جغرافیایی ما، آن کسانی که در پشت سر رژیم متجاوز عراق قرار دارند، این‌ها چه کسانی هستند. آن کسانی پشت سر رژیم عراق قرار گرفته‌اند که از اسلام و حاکمیت اسلامی و موج خروشان ملّت‌های مسلمان به خودشان می‌لرزند. رژیم‌های تحمیلی و وابسته و... (۲) که با ایمان اسلامی مردم به‌هیچ‌وجه سر سازگاری ندارند -چه ظاهرشان، ظاهر اسلامی باشد و چه ظاهر اسلامی هم نداشته باشند- یعنی ما در خاورمیانه شاهد یک حقیقت روشنی هستیم و ان این است که کشورهای عربی مرتجع که در همپایگی رژیم غاصب فلسطین قرار دارند، به همان اندازه از نظام اسلامی و از پیروزی رزمندگان ما در جبهه‌ها می‌ترسند که رژیم صهیونیست غاصب ضد اسلام و مسلمین. شاه حسین اردنی به همان اندازه از پیروزی رزمندگان اسلام در این جنگ در هراس است که رژیم غاصب صهیونیست در فلسطین. چرا؟ چون اسلام و حرکت اسلامی و جهت‌گیری مردم مسلمان که به فکر احیای ملّت‌های مستضعف هست، برایش مسأله‌ی ملت فلسطین و ملت اردن و ملت مصر به یک اندازه مطرح است.

ما امروز در دنیا به عنوان کسانی شناخته شد[ه‌ا] یم که آزادی سرزمین مسلمان فلسطین و کشور اسلامی غصب‌شده از دست مسلمان‌ها برای ما در سرلوحه‌ی هدف‌هایمان قرار دارد. این را هم خود اشغالگران فلسطین می‌دانند و به آن یقین دارند و هم رژیم‌های مرتجع منطقه. آن‌ها هم به همان اندازه این قضیه را می‌دانند و چون میل به سازش و میل به حرکت در جهت هدف‌های امریکا در آن‌ها حاکم بر حرکات آن‌ها و بر برنامه‌ریزی‌های آن‌هاست، آن‌ها هم به همین اندازه از این امر وحشت دارند که رژیم صهیونیستی [وحشت دارد].

بنابراین امروز ما اگر در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل در هزار و سیصد کیلومتر مرز مشترکمان با عراق مشغول مبارزه هستیم، این مبارزه اگرچه برای رفع تجاوز است، اگرچه به عنوان یک حرکت دفاعی است، اگرچه به عنوان دفاع از حیثیت جمهوری اسلامی و حفظ اسلام و حاکمیت قرآن در کشور ماست، اما این را همه می‌دانند که این حرکت و این پیروزی، در تمام منطقه به معنای پیروزی اسلام و مسلمان‌ها خواهد بود. همه این را می‌دانند که آن روزی که نظام جمهوری اسلامی در جنگ تحمیلی بر دشمن متجاوز خود پیروز بشود، آن روز روز عزای هم رژیم‌های مرتجع وابسته از قبیل رژیم اردن و رژیم مصر است، هم روز عزای دشمنان صهیونیستی است که مملکت فلسطین و سرزمین اسلامی فلسطین را غاصبانه اشغال کرده‌اند و در تصرف گرفته‌اند. بنابراین ملّت‌های مسلمان در این پیروزی، پیروزی خودشان را احساس می‌کنند. علی‌رغم اینکه تبلیغات جهانی نگذاشته که هدف‌های بزرگ نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی در میان ملّت‌ها آن جوری که هست تشریح و تبیین بشود، اما ملّت‌ها امروز چشم‌انتظار پیروزی ملت عزیز ما و جوانان رزمنده و سلحشور ما هستند. این فقط پدر و مادرهای شما و خانواده‌های شما و ملت بزرگ ایران نیستند که منتظرند ضربه‌ی قاطع را شما فرود بیاورید؛ یقینا از پیروزی شما ملت مصر هم خوشحال خواهد شد؛ مسلمانان زیر ستم دشمنان صهیونیست هم با همه‌ی وجود شاد خواهند شد و یقینا این پیروزی، پیروزی ملّت‌های مسلمان در همه‌ی سرزمین‌های اسلامی در منطقه‌ی عربی و غیرعربی خواهد بود. این اهمیت حرکت ملت ماست و این است که حادثه‌ی جنگ تحمیلی را از حادثه‌ی مربوط به یک کشور خارج می‌کند [و] به صورت یک حادثه‌ی جهانی بلکه یک حادثه‌ی تاریخی در می‌آورد؛ و کلمه‌ی طیبه همین است.

کلمه‌ی طیبه همین است که نظام جمهوری اسلامی که یک روز با غربت و در میان ناباوری دوستان و مسلمانان به پیروزی رسید و مربوط به یک ملت بود، امروز این نظام مربوط به همه‌ی دنیای اسلام است. یعنی در همه‌جای جهان اسلام مسلمان‌ها چشم به پیروزی ملت ما و انقلاب ما دوخته‌اند. ضربه‌ای که شما بر دشمن متجاوز وارد کنید، این ضربه ملّت‌های مسلمان را خوشحال می‌کند. نگاه نکنید به تبلیغاتی که چند نفر قلم به دست مزدور دشمنان در کشورهای اسلامی در مقاله‌ای یا کتابی بنویسند و همان حرف‌های ابرقدرت‌ها را تکرار بکنند. ملّت‌ها جور دیگری فکر می‌کنند و [در] دلشان چیز دیگری است.

مسأله‌ی تجاوز به نظام جمهوری اسلامی و اینکه یک نظام متکی بر حاکمیت اسلام و مبتنی بر نظام قرآنی مورد تجاوز دشمنان جهانی قرار گرفته، امروز در دنیا جا افتاده است. یعنی همه‌ی کسانی که با مسأله‌ی جنگ تحمیلی آشنایی دارند این حقیقت را با ایمان کامل پذیرفته‌اند و قبول کرده‌اند -حالا بگویند یا نگویند، بحث دیگری است؛ بر زبان بیاورند یا نیاورند، آن مسأله‌ی بعدی است؛ اما قبول کرده‌اند- که نظام جمهوری اسلامی در این جنگ درصدد دفاع از موجودیت خود و از حیثیت خود [می‌باشد]. در جنگی که یک ملت، با ایمان از دین خود، از حیثیت خود، از کیان خود، از آرمان‌های خود، از هدف‌های روشن خود با قدرت و قاطعیت دارد دفاع می‌کند، در این جنگ یک سرنوشت بیشتر وجود ندارد و آن، پیروزی آن ملت مبارز و سلحشور و مدافع است؛ و همین عزم راسخ ملت ما بر پیمودن این راه تا آخر و بر فرود آوردن ضربت قاطع بر دشمن، در روحیه‌ی سیاست‌گذاران جهانی هم اثر خود را گذاشته [است]. همان کسانی که یک روزی فکر می‌کردند و اصرار می‌ورزیدند و تبلیغ می‌کردند و جوسازی می‌کردند که جنگ ایران و عراق برنده‌ای نخواهد داشت و می‌خواستند به خود ما هم بقبولانند که بیخود زحمت نکشید [چرا که] این جنگ برنده‌ای ندارد، امروز مجبورند اعتراف کنند که رژیم عراق در خطر بسیار بزرگ و جدی از ناحیه‌ی حمله‌ی رزمندگان ما قرار دارد. مجبورند این واقعیت را ببینند و به آن اعتراف کنند و حقیقت مسأله هم همین است.

برادران عزیز! برنامه‌های رزمی نظام جمهوری اسلامی، برنامه‌های متکی بر منطق، بر تعقل و محاسبه‌ی کامل و درست و درعین‌حال مبتنی بر توکل و امید به لطف پروردگار است. هرکسی برخلاف این تصور کند و تبلیغ کند، یا مغرضانه و یا ناآگاهانه دروغ گفته و اشتباه کرده [است]. به‌هیچ‌وجه حملات نظام جمهوری اسلامی بر مبنای فرستادن موج‌های انسانی به صورت بی‌حساب در مقابل سلاح‌های مدرن نیست. سلاح مدرن به تنهایی کافی نیست برای این که تکلیف جنگ را و صحنه‌ی نبرد را مشخص کند. انسان‌های کارآمد و شجاع و ازجان‌گذشته لازم است تا بتوانند سلاح‌ها را -مدرنش را و غیرمدرنش را- به کار ببرند و از آن‌ها استفاده کنند. این انسانِ مؤمنِ فداکارِ کارآمد، در اختیار نظام جمهوری اسلامی است و او، همین خیل عظیم انسان‌هایی است که آماده هستند برای خدا و به خاطر کسب رضای الهی و برای انجام تکلیفشان در جبهه، نبرد کنند.

امروز نیروهای ما با اتحاد و وحدت، با مهربانی و همدلی، از ارتش و سپاه و بقیه‌ی نیروها و در وسط صحنه نیروهای عظیم بسیج مردمی -که هر یک نفر بسیجی به عواطف و احساسات یک خانواده و یک فامیل بستگی دارد و بسیج هریک انسان به معنای بسیج یک گروه از مردمی است که این انسان از آغوش گرم آن‌ها خارج شده و به میدان جنگ رفته [است] ، این نیروهای عظیم مردمی و آن نیروهای مسلح و آماده‌ی به فرمان- با محاسبه، با دقت، با سازمان‌دهی درست و البته با سلاح -نه بدون سلاح، با سلاح‌هایی که کارایی به کار بردن آن سلاح را فرزندان شجاع و رزمنده‌ی ما دارند- می‌روند به مقابله‌ی با دشمن و البته عامل معنوی، یعنی عامل توکل به خدا، عامل اعتماد به پروردگار، عامل امید به آینده، عامل دعا و تضرع و از خدا خواستنِ پیروزی در کنار این عوامل مادی، یقینا تعیین‌کننده است.

و شما برادران عزیز به هر دو عامل تکیه کنید. هم عامل قدرت مادی و آن قدرت و قوت و زوری که قرآن از هر انسان مسلمانی خواسته که آن را در خود تقویت کند و علیه دشمنان خدا به‌کار ببرد؛ و هم عامل معنوی یعنی توکل به خدا، توجه به خدا. همان‌طوری که امام عزیز گفتند میدان‌های نبرد ما و سنگرهای رزمندگان ما، محراب دعا و توجه و تضرع است. این حالت محراب بودن و مسجد بودن و محل تضرع بودن را برای جبهه‌ها و سنگرهای خودتان، همیشه حفظ کنید و بدانید که دعای این ملت و دعای امام عزیز هم بدرقه‌ی راه شماست.

امروز دنیا چشم‌انتظار حرکت شماست. این حرکت عظیم بسیج مردمی از سراسر کشور و سپاه محمد و دیگر نیروهای منظم و عظیمی که حرکت کردند از جاهای مختلف و این جمعیت صد هزار نفری، امروز دنیا را متوجه به خود کرده و بدانید [که] قلم‌ها، فکرها، بیان‌ها، اندیشه‌ها [و] اظهارنظرها امروز وابسته‌ی به شماست. شاید در صحنه‌ی عالم، امروز کمتر جایی به وضع این اجتماع بزرگ شما و جبهه‌های نبرد که منتظر شما هستند، صحنه‌ی مطالعه و ملاحظه و نقطه‌ی دید دوربین‌های دقیق افکار جهانی و سیاستمداران و محافل سیاست‌گذار جهانی است. با آمادگی کامل، با قدرت، با اتّکاء، بروید به میدان‌های نبرد و بدانید -به فضل پروردگار- این ایمان، این آگاهی، این عزم، به دنبال خود هیچ‌چیز جز پیروزی نخواهد داشت.

در این نوبت، برای اولین بار یک سپاه فرهنگی هم در کنار شما و در لابه‌لای شما حرکت می‌کنند -آن طوری که شنیدم در حدود سه هزار نفر از عناصر فرهنگی که در میان آن‌ها در حدود دو هزار نفر روحانیون و طلاب عزیز و فضلای عالی‌مقام هستند و بقیه هم از عناصر آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، امور تربیتی و افراد فرهنگی علاقه‌مند- که در کنار این حرکت عظیم مردمی شما به جبهه‌های نبرد سرازیر می‌شوند.

با نام خدا و با یاد خدا و با اتّکاء به خدا و با امید به پیروزی ان‌شاءالله این حرکت مبارک را آغاز کنید و من مطمئن هستم که همان‌طور که این آیه‌ی مبارکه به ما الهام می‌دهد «تؤتی اکلها کلّ حین باذن ربّها» به اذن پروردگار ان‌شاءالله نتیجه و میوه‌ی این حرکت عظیم را همه‌ی ملت ایران بلکه همه‌ی ملّت‌های جهان خواهند چشید.

من وقت شما را بیش از این نمی‌گیرم. وقت محدود است. ظاهرا برادران عزیز می‌خواهند رژه هم بروند؛ و همه‌ی شما را به خدای بزرگ می‌سپارم و چند دعا می‌کنم.

پروردگارا به محمد و آل محمد این برادران عزیز رزمنده را به حرکت قدرتمندانه و پیروزی در این حرکت موفق بگردان!

پروردگارا با پیروزی رزمندگان ما چشم ملت ایران و همه ملّت‌های مسلمان را روشن بفرما!

پروردگارا سایه‌ی امام بزرگوار و عزیز ما را -که سلسله‌جنبان این حرکت‌های عاشقانه است- بر سر ملت ما و ملّت‌های مسلمان مستدام بدار.

پروردگارا به محمد و آل محمد ملت عراق را با این حرکت رزمندگان ما از زیر ظلم این رژیم تحمیلیِ متجاوزِ حاکم بر آن کشور نجات بده!

پروردگارا عزیزان رزمنده‌ی ما را به سلامت به خانواده‌هایشان برگردان!

والسلام‌علیکم‌ورحمه‌الله‌وبرکاته

 

نسخه‌ی صوتی:

دریافت

 

پانوشت:

۱- نامفهوم؛ شاید: «تبلیغات»
۲- نامفهوم

 

منبع: پیاده شده از فایل صوتی

پیوند مرتبط: تصاویر گردهمایی

دیدگاه‌ها

ارسال دیدگاه‌

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

پیامک‌های این دیدار

  • آیت‌الله خامنه‌ای: «کلمه‌ی طیبه» ملت ماست، انقلاب ماست، نظام جمهوری اسلامی است که در سرزمین فطرت و طبیعت عالم دارای ریشه است / یعنی نه فقط نظام جمهوری اسلامی ماندنی است و دشمنی‌ها نمی‌تواند با آن مقابله کند، بلکه جهت‌گیری این نظام هم ماندنی است. / یعنی نظام جمهوری اسلامی تحت تأثیر ارعاب‌ها از راه خود و خط اسلامی خود انحرافی پیدا نمی‌کند و در صراط مستقیم حرکت می‌کند.