روشنی خورشید

فضایی جهت نشر بیانات، مصاحبه ها، پیام ها و آثار منتشر نشده رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای

روشنی خورشید

فضایی جهت نشر بیانات، مصاحبه ها، پیام ها و آثار منتشر نشده رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای

بیانات منتشر نشده امام خامنه ای در دیدار مسئولان بنیاد شهید - ۱۳۶۹/۱۰/۲۳

ثبت‌شده در شنبه، ۲۲ اسفند ۱۳۹۴، ۰۳:۲۶ ب.ظ
بیانات منتشر نشده امام خامنه ای در دیدار مسئولان بنیاد شهید - ۱۳۶۹/۱۰/۲۳

در سال‌های مختلف، حضرت امام خامنه‌ای با مسئولان بنیاد شهید انقلاب اسلامی، دیدارهایی داشته‌اند که معمولا متن کامل این بیانات منتشر نشده‌ است. یکی از این دیدارها، دیداری است که در ۲۳ دی ماه سال ۱۳۶۹ انجام گرفته، و پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار ایشان، فقط بخش‌هایی از آن را منتشر کرده است. به بهانه‌ی ۲۲ اسفند ماه، سالگرد «تأسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی به فرمان حضرت امام خمینی»، «روشنی خورشید» قسمت‌های محذوف این بیانات را منتشر می‌کند.

مخاطب: قائم‌مقام‌ سرپرست بنیاد شهید انقلاب‌ اسلامی‌ و مسئولان بخش‌های مختلف این بنیاد

تاریخ: ۲۳ دی ۱۳۶۹

شرح:

... شما برای جهت روان‌شناسی که ما گفتیم، یک واحد روان‌شناسی تشکیل دادید، که کار خوبی است و اگر خوب کار بکنند، کار موفّقی است؛ اما این را باید به آقای رحیمیان و به خود آقای کروبی عرض بکنم که به سراغ این بروید که در آمارگیری‌های حقیقی و بدبینانه و سخت‌گیرانه‌ی نسبت به خود، واکنش کارهای خودتان را ببینید.

شما آقای میرمحمدصادقی، اگر چنانچه توی این مؤسسه‌ی اقتصادی، یک مشت کار با رقم ارائه بدهید، اما در نتیجه‌ی دخلتان که نگاه کنید در آخر ببینید(۱) که چیزی نیست، چه احساسی شما خواهید داشت؟ خوشحالید از این کثرت حجم کارها و یا نگاه می‌کنید ببینید که داخل دخل چه خبر است؟ اگر داخل دخلتان مقداری بیشتر بود و دیدید که این بیشتر از ماه قبل است [درعین‌حال] اگر آمار شما ضرر نشان بدهد متوجه می‌شوید که این‌جا یک اشتباهی اتفاق افتاده است [و برعکس،] اگر دیدید آخر ماه دخلتان خالی است ولی آمار سود نشان می‌دهد، می‌فهمید آمار اشتباه نشان می‌دهد. واقعیت این است! سعی کنید واقعیت را پیدا کنید و ببینید چه خبر است. در این زمینه حرف زیاد است.

بخش درمان و بهداشت که خانم کروبی گفتند -من اطلاع دارم- انصافاً بخش-های- موفق و پیشرفته‌ای است؛ البته به ما شکایت می‌کنند که بنیاد شهید پول گرفته است و چه کرده‌اند، ولی اینکه شما می‌فرمایید بخشی از این امکانات در خدمت خانواده‌ی شهدا است، این چیز خوبی است؛ ولی آنکه خانواده‌ها بدانند که این تعداد تخت و این مقدار امکانات در بیمارستان‌های بنیاد شهید در اختیار آن‌هاست، این چیز خوبی است و هر چه بتوانید آن‌ها را گسترش دهید بهتر است...

... در ذهنم هست که سابق‌ها صحبت بود که برای خانواده‌های شاهد، سرمایه‌گذاری بشود؛ خیلی خوب، یک سرمایه‌گذاری بشود و خودشان، اداره‌ی امور خودشان را به عهده بگیرند و دیگر بنیاد شهید نخواهد تا آخر، مرتب حقوق بدهد. این حقوق، بعد از چند سالی، چیز ثابتی می‌شود و یک ذره از گوشه‌اش نمی‌شود زد و تورم هم بالا می‌رود. من نمی‌دانم که اصل این قضیه، چه‌قدر بررسی شده است.

حالا اگر بناست حقوق داده شود این حقوق به بهترین شکل باید داده شود؛ چه بهتر که این حقوق مستلزم مراجعه نباشد، یعنی کسی مراجعه کند برای حقوق؛ یک زن و یا یک مرد، بالاخره غروبی(۲) دارد و خصوصیاتی دارد، طبیعی است که یک سری معذورات دارند و شاید کار خوبی نباشد در بین یک سری جوان آمدن و حقوق گرفتن. خوب، این‌ها به بانک مراجعه نمایند و حقوق آن‌ها در حسابشان ریخته شود. یک شکل خودکار به قضیه بدهید تا مراجعه و رفت‌وآمد نخواهد.

یک نکته در مورد مطلبی است که فرمودند در مورد خانواده‌ها. من شک دارم که این مثبت باشد که شما همه‌ی امور ریز و درشت این خانواده را به عهده بگیرید. واقعاً برای من روشن نیست [که] حسن این کار چیست، ما دنبال چه هستیم که اگر شیشه‌ی منزل او هم افتاد، ما برویم؟ خوب در یک مدت کوتاه ممکن است احتیاج به این کار داشته باشد، بعد باید یک فکر اساسی کرد برای این خانواده. کاری کنیم که آن‌ها روی پای خودشان بایستند، از ما و از دیگران بی‌نیاز باشند. اینکه این‌ها همیشه محتاج به ما باشند، هم آثار منفی از آن طرف و هم آثار منفی از این طرف دارد. من حالا که اطراف قضیه را اجمالاً به نظر می‌آورم، می‌بینم نه برای آن‌ها و نه برای شما خوب نیست.

این مسأله‌ی ازدواج، مسأله‌ی مثبتی است؛ یعنی از سر باز کردن این خانمی که مجبورید آن را در شهرک اسکان دهید، مأمور بگمارید و هزار مشکل دارد، [و او را] شوهر می‌دهید. منتها در مورد پول نقد، نمی‌دانم! من یادم نمی‌آید راجع به پول نقد صحبتی شده باشد. کاری کنید که تشویق شوند و راه‌های سوءاستفاده هم بسته شود. این‌جور نباشد که یک ازدواج زوری(۳) انجام شود و یک پولی هم از ما بگیرند -و-؛ یک ازدواجی بر اثر استفاده انجام گیرد، استفاده که تمام شد و سرمایه خورده شد و هضم شد، او از خانم سیر بشود و همان طلاق و... که همیشه بنیاد شهید دردسر آن را داشته است. یک جور باشد که این ازدواج رنگ دائم به خود بگیرد؛ بروند چند سالی با هم باشند، با همدیگر انس بگیرند. مثل عضوی که به بدن پیوند می‌خورد، اوایل یک مقدار پس می‌زند، اگر توانستی یک جور این را نگه داشتی که این جوش بخورد و بعد دیگر می‌شود آن را به حال خودش گذاشت. همه‌ی همت را بگذارید برای اول کار، هم برای اول شهادت و هم برای اول این ازدواج.

یکی از آقایان به نکته‌ای اشاره کردند که حرف بسیار درستی است. گفتند ماها واقعاً خدمت‌گزاران خانواده‌ی شهداییم. این روحیه و احساس خدمت‌گزاری، باید ان‌شاءالله در تمام سلسله‌مراتب این بنیاد تقویت بشود. یعنی این حالت هرگز پیش نیاید که در جایی، فرضاً مسئول بنیاد شهیدی، مثل صاحب‌خانه‌ای رفتار کند که افرادی به او مراجعه می‌کنند و کاسه‌ای می‌آورند که برایشان یک ملاقه آش بریزد! همه مثل انبارداری باشند که صاحب اموال به دست یک نفر حواله داده و گفته است، برو این کالا را بگیر. در این‌جا، انباردار نمی‌تواند بگوید چرا زیاد شدید، چرا خیلی آمدید. در حقیقت، شما که انباردار هستید، برای همین کار در آن‌جا ایستاده‌اید، تا بیایند و شما تحویل بدهید و بروند. باید واقعاً این روحیه حاکم باشد، تا ما بتوانیم با خانواده‌های شهدا، با همان ارج و منزلت شهادت برخورد کنیم.

خوب البته این نکته زیادی است ولی باید بگویم که این‌ها ناموس انقلابند و باید بگویم زن‌های جوان خانواده‌ی شهدا، واقعاً ناموس ما هستند و این‌ها کسانی هستند که شما دست رفعت و رحمت روی سر این‌ها گذاشته‌اید برای اینکه به این‌ها تعرض نشود. این‌جور که من احساس کردم و فهمیدم بنیاد شهید حفظ آبروی عائله‌ی شهادت را وظیفه خودش دانسته و کار خوبی است. حفظ آبرو واجب است و لازم است، البته با روش‌های کاملاً دقیق و انسانی که هست، این بسیار خوب است. اگر چنانچه در داخل بنیاد، کسی خودش این حرکت را کرد، باید خیلی سخت با او برخورد شود -کما اینکه بعضی جاها گزارشی بود که به جناب‌عالی و آقای کروبی هم گزارش را داده‌ام که اشاره به مسئول بنیادی شده بود- و اگر در گوشه‌ای از بنیاد کسی باشد -و این- که نمی‌تواند خودش را نگه دارد و نسبت به خانواده‌های شهدا سوء رفتار و رفتار ناشایست دارد، این‌ها را خیلی شدید برخورد کنید؛ یعنی واقعاً باید مراقبت کنید که چنین چیزی پیش نیاید.

دستگاه بنیاد شهید باید دستگاه عصمت و طهارت شناخته شود، معلوم شود که این‌جا پنجاه هزار خانواده -که گفتید متأهل هستند و آن‌هایی که متأهل نیستند ممکن است مادران و خواهرانشان مراجعه کنند ولی حالا این‌ها که متأهل هستند- و ده‌ها مراجعه کننده‌ی زن هست در بنیاد، باید اثبات شود که عصمت و طهارت حاکم بر بنیاد در حدّی است که هر گونه سوءظنی را برطرف می‌کند و این جز با برخورد قاطع شما امکان‌پذیر نیست و باید قاطع بود؛ هر جا که تخلّفی را مشاهده کردید بی‌ملاحظه بروید جلو. البته اگر به ما هم اطّلاعی برسد، ما هم به شما محول می‌کنیم و خودمان هم قاطع -ان‌شاءالله- دنبال می‌کنیم. ....

 

پانوشت:

۱- «می‌بینید» در منبع اصلی
۲- احتمالا «غروری»
۳- احتمالا «سوری»

 

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی نوید شاهد وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران

پیوندهای مرتبط:

خبر دیدار در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار امام خامنه‌ای

بخشی از بیانات در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار امام خامنه‌ای

دیدگاه‌ها

عالی بود... 
پاسخ:
با تشکر از نظر شما

ارسال دیدگاه‌

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

پیامک‌های این دیدار

  • رهبر انقلاب: ماها واقعاً خدمت‌گزاران خانواده‌ی شهداییم/ این روحیه و احساس خدمت‌گزاری، باید در تمام سلسله‌مراتب بنیاد شهید تقویت شود.
  • رهبر انقلاب: خانواده شهدا ناموس انقلابند/ دستگاه بنیاد شهید باید دستگاه عصمت و طهارت شناخته شود.