روشنی خورشید

فضایی جهت نشر بیانات، مصاحبه ها، پیام ها و آثار منتشر نشده رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای

روشنی خورشید

فضایی جهت نشر بیانات، مصاحبه ها، پیام ها و آثار منتشر نشده رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای

بیانات منتشر نشده آیت الله خامنه ای در مراسم تنفیذ حکم نخستین دوره ریاست جمهوری - ۱۳۶۰/۷/۱۷

ثبت‌شده در جمعه، ۱۷ مهر ۱۳۹۴، ۰۵:۵۲ ق.ظ
بیانات منتشر نشده آیت الله خامنه ای در مراسم تنفیذ حکم نخستین دوره ریاست جمهوری  - ۱۳۶۰/۷/۱۷

به مناسبت هفدهم مهرماه، سالگرد تنفیذ حکم نخستین دوره‌ی ریاست جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای توسط امام خمینی در سال ۱۳۶۰، «روشنی خورشید» متن سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در این مراسم را منتشر می‌کند.

مخاطب: امام خمینی، حاضران در مجلس و ملت ایران

تاریخ: ۱۷ مهر ۱۳۶۰ مصادف با عید سعید قربان

شرح:

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم

الحمدلله الذی صدقنا وعده و اورثنا الارض نتبوّأُ من الجنه حیث نشاء فنعم اجر العاملین

با درود به روان پاک همه‌ی شهدای اسلام و انقلاب اسلامی ایران، و با سلام بر امام عزیز و بزرگوار و با سپاس از مردم مقاوم و مبارز و خستگی‌ناپذیر ایران

حضور یکپارچه و شرکت بی‌سابقه‌ی مردم ما در انتخابات روز دهم مهر ماه، یک بار دیگر شبکه‌های تبلیغاتی وابسته به صهیونیسم و امپریالیسم جهانی را - که با تبلیغات زهرآگین خود، کمر به وهن و انهدام انقلاب اسلامی بسته‌اند - رسوا و بی‌اعتبار ساخت و جهانیان با اعجاب و تحسین، ملتی را دیدند که علی‌رغم همه‌ی توطئه‌های داخلی و خارجی، محکم و استوار در صحنه حاضر است و تصمیم راسخ دارد که تا پیروزی کامل انقلاب خویش، لحظه‌ای از پای ننشیند. شرکت نزدیک به هفده میلیون از مردم ایثارگر و خداجوی میهن اسلامی ما در انتخابات اخیر و مهم‌تر از آن، اتفاق نظر بیش از شانزده میلیون از آنان بر یک شخص، بُعد الهی این انقلاب را بار دیگر آشکار ساخت که: «لَو انفقتَ ما فی الأرض جمیعاً ما ألّفت بینَ قلوبهم ولکنَّ اللهَ ألّفَ بینهم».

لیکن این وحدت امیدآفرین که مردم ما در روز دهم مهر ماه از خود نشان دادند، پاسخی شایسته و سزاوار طلب می‌کند و اینک بر ماست که قدر و ارزش این اعتماد عمومی را به درستی بشناسیم و مطمئن باشیم که تا در راه خدا و در راه اسلام گام بر می‌داریم، آراء و اعتماد مردم پشتوانه‌ی راه و کار ماست و اگر جز این باشد، رشته‌ی این پیوند از هم می‌گسلد و آن محبت یکپارچه و برخاسته از دل و جان، به سردی و تدریجا به نفرتی کوبنده بدل می‌شود؛ که هرگز چنین مباد! ما به روشنی می‌دانیم که مردم پاکدل و بی‌آلایش ما در روز دهم مهر ماه نه به یک شخص، بل به خط و جریانی رأی اعتماد دادند که مشخّصه‌ی بارز آن، وفاداری به اسلام و انقلاب و خدمت‌گزاری به محرومان و مستضعفان است، و من اینک در این محضر شریف، در پاسخ به محبت و اعتماد یکپارچه‌ی مردم، اعلام می‌کنم که به سهم خویش در راه استقرار حاکمیت اسلام - که خواست ملت انقلابی ماست - تا پای جان ایستاده‌ام، همانند یاران دیگری که در قربانگاه عشقِ به خدا و خلق، جان دادند و به عهد و پیمان خویش وفا کردند «و منهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلا».

اکنون که مردم ایران با رأی قاطع خویش، مرا به ریاست جمهوری اسلامی برگزیده‌اند، به عنوان امین ملت، اولا با روح و جانی خالی از خشم و نفرت، و با احساس عطوفتی خالصانه و صمیمی، اعلام می‌کنم که در جمهوری اسلامی و در آغوش این ملت بزرگ و مبارز، برای همه‌ی خدمت‌گزاران به اسلام و مسلمین و همه‌ی دوستداران راستین خدا و خلق، جایگاهی مناسب و سزاوار برای خدمت وجود دارد. پس به همه‌ی آنان که به امید سرابی واهی، از مردم و جامعه‌ی خویش بریده‌اند، می‌گویم: به انبوه مردم بپیوندید؛ قطره‌ای در میان دریای خروشان خلق باشید؛ قید و بند منیّت‌های فردی و گروهی را از دست و پای روح و جان خویش بگسلید؛ جفاکارانِ بر مردمِ صادق و مهربان و مظلوم، بیش از این جفا نکنند؛ و در قبال ملتی رشید و جوانمرد، به رشادت و جوانمردی عمل کنند. اگر چنین شود، این همه عزیز و محبوب ملتند و اگر جز این باشد، منفور و مغضوب (۱) خدا و مردم «و لا تلقوا بایدیکم الی التهلکه‌».

ثانیا، کشور ما سالیان متمادی در معرض چپاول و تاراج فرهنگی و سیاسی و اقتصادی ابرقدرت‌ها قرار داشته است. استکبار جهانی در طی سال‌های سال، شیره‌ی جان ملت ما را مکیده است. اکنون ملت ما می‌خواهد در عرصه‌ی جهان، با قطع کامل وابستگی‌ها و با اجرای شعار نه شرقی و نه غربی، طرحی نو درافکند. من نیز به پیروی از رهبر بزرگوار و در کنار این مردم، این راه را با استواری و گستاخی خواهم پیمود؛ با اطمینان کامل به این که پیروزی از آن ملت ماست؛ چرا که انقلاب ما، انقلاب محرومان و مستضعفان است و وعده‌ی الهی، قاطع و درست است که «و نرید ان نمن علی الّذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین».

ثالثا، امیدوارم و از خدا می‌خواهم و همه‌ی کوشش خود را به کار می‌برم تا دوره‌ی جدیدی که اکنون در جمهوری اسلامی ایران آغاز می‌شود، دوره‌ی خدمت به محرومان و مستضعفان و دوره‌ی تجلّی کامل اراده‌ی باری‌تعالی در قطع ریشه‌ی استکبار و استضعاف اجتماعی و اقتصادی داخلی در میهن اسلامی ما باشد و از خدا می‌خواهم که مرا در انجام تعهداتی که قانون اساسی بر عهده‌ام نهاده است، یاری فرماید. از روح پاک محمد مصطفی صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و ارواح طیبه‌ی ائمه‌ی هدی علیهم‌السّلام و انفاس قدسیه‌ی پاکان و نیکان، در راه خدمت به مردم و ترویج دین و اخلاق و گسترش عدالت و حفظ حرمت و حیثیت انسانی و اجرای کامل تعالیم اسلام مدد می‌طلبم؛ و از امام عزیزِ بزرگوار، به خاطر عطوفتی که پیوسته در حق این شاگرد و مرید خویش مبذول فرموده‌اند و از مردم مهربان و پاک‌طینت به خاطر اعتماد بی‌سابقه‌ای که در حق این خدمت‌گزار و برادر خویش ابراز داشته‌اند، تشکر می‌کنم.

والسلام‌علیکم‌ورحمه‌الله‌وبرکاته

 

پانوشت:

۱- یا مطرود

 

منابع:

۱- پیاده‌شده از فیلم جلسه

۲- پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار امام خامنه‌ای

پیوند مرتبط: فیلم دیدار در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار امام خامنه‌ای

دیدگاه‌ها

سلام
خسته نباشید
کارتون عالیه.
پاسخ:
سلام
با تشکر از شما

ارسال دیدگاه‌

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

پیامک‌های این دیدار

  • آیت‌الله خامنه‌ای: تا در راه خدا و در راه اسلام گام بر می‌داریم، آراء و اعتماد مردم پشتوانه‌ی راه و کار ماست و اگر جز این باشد، رشته‌ی این پیوند از هم می‌گسلد و آن محبت یکپارچه و برخاسته از دل و جان، به سردی و تدریجا به نفرتی کوبنده بدل می‌شود.